Fady
    Hej!
    Kan man ha mer än 2.5 meritpoäng igenom att läsa matematik(1.5 mp) och moderna språk (1.5 mp) och engelska 7(1 mp) ?
    Kan dem som har utländsk gymnasiebetyg få mer än meritpoäng kompensation igenom att läsa utökade kurser alltså att få mer än 2.5 meritpoäng än dem redan har?
    Min sista frågan är hur kan vissa kurser höjer jämförelsetalet och vissa andra sänker det? Hur funkar det att räkna ut det när man har kompletterat på komvux?
    Tack för svaret!
    Hoppas mina frågor är begripliga.
    Mvh

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Fady,

    Meritpoäng kan man maximalt ha 2.5. Gäller alla sökande till högskola/universitet: max 2.5 i merit.

    Din andra fråga är jag inte säker på att jag förstår: "hur kan vissa kurser höja jämförelsetalet och vissa andra sänka det? Hur funkar det att räkna ut det när man har kompletterat på komvux?"

    När man "kompletterar" på komvux, finns det flera helt olika situationer

    1) om man får högre betyg i samma kurs som man redan har i sitt examensbevis - då räknas in det Högre betyget i stället vilket höjer jämförelsetal;

    2) om man läser en Ny kurs, som man inte hade i sitt examensbevis (t.ex vill man söka till Sjuksköterska men man läste inte matte 2 på gymnasiet) - kan det nya betyget både sänka eller höja jämförelsetal. Exempel: man har alla C betyg från gymnasiet, vilket ger jämförelsetal på 15.0. I fall man får E betyg i den nya kursen matte 2, sänker den kursen till 14.8 men i fall man får A-betyg i matte 2, höjer det betyget till 15.2 /dvs om det nya betyget är lägre än dina tidigare "medelbetyg" blir det en sänkning; och vid högre betyg - en höjning/.

    3) om man läser en ny kurs, som ger meritpoäng /om man inte redan har max i merit/ - då blir det totalt en höjning (av meritvärde) men jämförelsetal kan sänkas; exempel - samma som i punkt 2) tidigare jämförelsetal är 15.0 och den nya kursen som ger 0.5 i merit fick man bara E betyg i. Det nya jämförelsetalet blir då 14.8 men man lägger också 0.5 i merit och resultatet blir 15.3, dvs en total höjning av meritvärde med 0.3.

    Hälsningar

    Mikael

    • : Tack! Men hur går det till med frågan om dem som har utländsk gymnasiebetyg från ett annat land? Om dem redan har meritpoäng kompensation vilket är 2.5? Vad ska hända om dem läser meritkurser? Hur kommer det bli med meritvärdet?
    • Mikael : Eftersom man inte kan ha mer än 2.5 i merit för att det "max" = Maximalt antal, då får ingen ha mer än2.5 - inte de med svenska betyg och inte de med utländska betyg.
    • : Tack så hemskt mycket!
    • : Hej igen! Första frågan är, Jag har en elev som har redan 2.5 meritpoängkompensation från sitt gymnasiebetyg och han har läst matematik 5 vilket är en meritkurs, hur ska man räkna ut sitt meritvärde egentligen? Andra frågan är vilka kurser är dem som höjer och påverkar meritvärdet men kan också sänka? Är det bara dem särskilda behörigheter? t.ex om man fick ett bra betyg i svenska 3 men ett dåligt betyg i svenska 1 och 2 och samma sak med engelska 5 och 6? Hur görs det? hoppas att mina frågor är begripliga. Tack!
    • Liselotte : Jag skriver ett nytt svar till dig nu.
    Läs alla kommentarer
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Fady!

    Reglerna kring utländska gymnasiebetyg (när man söker till en högskoleutbildning i Sverige) finns här>>

    Det är Antagning.se som värderar, räknar på de betygen, bedömer vem som är behörig och vem är inte det och det är den tolkning av reglerna som Antagning.se gör, som gäller.

    Bäst är det att läsa noga på den här sidan>>, applicera det som står där på personens "personliga situation" med de betyg som hen har och är det ngt. som är oklart, är det bäst att kontakta Antagning.se>>för det är, som sagt, deras tolkning av reglerna och deras beslut som gäller.

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte