Hej Pelin,
    alla behöriga sökande konkurrerar om studieplatserna; hur höga betyg som i framtiden kommer ge plats - är det ingen som på förhand kan veta.
    Men gymnasieantagningskansliet eller skolan du är intresserad av kan dock ge info om vilka meriter gav plats tidigare, vilket ger viss findervisning, men ger inga garantier på hur det kommer att bli i framtiden.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Pelin,
    jag håller i princip med Annas svar. Men man kan ändå kika på föregånede års antagningsstatistik, om man är nyfiken. Är det Business Management & Economics, alltså utbildning med undervisningsspråk Engelska eller det "vanliga" Ekonomiprogrammet som du är i första hand nyfiken på? På SSHL erbjuds nämligen både EK med undervisningsspråk Engelska (Business Management & Economics programme) och det "vanliga" EK/inriktning Ekonomi.
    På skolans hemsida står det ang. EK/inr.ekonomi att betygspoängen från grundskolan som brukar ge plats på utbildningen ligger mellan 230 och 260 betygspoäng (Mtv=meritvärde).

    Info om EK med undervisningsspråk Engelska på SSHL finns på sshl.se/en/study-programmes/high-school-programs-in-english/economics-programme men där kan jag inte se ngt om antagningsgränser... Du kan också göra så här: ta direktkontakt med skolan och ställ dina frågor. Kontakta gymnasieantagningskansliet och fråga om det är gemensam antagning till "ekonomiprogrammet" på SSHL, oavsett undervisningsspråk eller separat. Jag blir inte förvånad om man skulle behöva göra test/intervju på engelska innan man kan bli "godkänd" för att läsa gymnasial utbildning med undervisningsspråk Engelska.

    Gyantagningen som gör antagning till gymnasiet i "storstockholm" borde också kunna svara på den frågan; deras epost är [email protected]
    Vänligen
    Julia

    Fick nu svar från Gyantagningen, som lyder: "Elever som söker till engelskspråkigt program kallas till språktest." Så, det är skillnad på om du vill läsa med undervisningsspråk svenska eller engelska.

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej! Se,nedan, svar från Gymnasieantagningen I Stockholm :

    Hej!

    När det gäller hur många poäng som krävs kan vi inte svar på ännu utan det får eleverna veta i månadsskiftet juni/juli när antagningen är klar. Den preliminära antagningen är klar i mitten på april och då kan sökande se om når de antagningspoängen.

    Eleven kan gärna fråga skolan när eleven har bestämt sig om vilket undervisningsspråk som intresserar eleven.

    Vänliga hälsningar

    Studie- och yrkesvägledare