Rose
    Jag vill studera naturprogram och just nu studerar jag språkintroduktion . Jag vill veta så mycket så möjligt om merivärde.Hur många meri poäng behöver en elev som studerar språkintroduktion som vill studera vidare på naturprogram?
    • Anna : Tips: slå upp ordet "Konkurrens" och läs om hur konkurrensen fungerar, när man konkurrerar om utbildningsplatser. I Sverige konkurrerar man om utbildningsplatser när man söker till gymnasiet, till folkhögskolorna, till komvux, till eftergymnasiala utbildningar på högskolor/universitet, yrkeshögskolor och på vissa andra utbildningar.

    3 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Rose,

    när du skriver "naturprogram" menar du NA, naturvetenskapsprogrammet >>? Eller menar du NB, naturbruksprogrammet?

    Först och främst, behöver du bli BEHÖRIG till gymnasiets nationella program. För det behöver du bland annat få godkänt betyg i svenska som andraspråk från Grundskolan, det vill säga kunna lika mycket svenska som elever som slutar årskurs 9 i grundskolan, kan.

    Sedan är det olika antal Andra kurser/ämnen från grundskolan som du också behöver ha godkända betyg i - och det är olika ämnen, beroende på om det är NA eller NB programmet som du vill komma in på.

    Har du grundskolebetyg från ett annat land? eller läser du in grundskolebehörighet här i Sverige?

    Om du har betyg som motsvarar de svenska grundskolebetygen, från ett annat land, behöver dina betyg värderas/bedömas - och du kan kanske på de betygen + godkänt betyg i svenska som andraspråk komma in på gymnasiet.

    Annars, så kommer du delta i konkurrensen om plats på gymnasiet. Alla behöriga elever som söker till en viss utbildning på en viss skola konkurrerar med varandra om plats. Det går inte på förhand veta hur höga betyg som kommer att ge plats.
    Det går att titta på de tidigare års antagningspoäng, men inte om det är en ny skola, som ännu inte tagit in elever utan kommer att göra det till hösten 2018 för första gången.

    Mitt råd till dig blir att du gör ditt bästa i varje kurs och varje ämne du läser.

    Vänliga hälsningar och Lycka till med dina studier och med din Gymnasieansökan!

    L.

    Liselotte
    • : Hej ! jag menade naturvetenskap
    • Mikael : Naturvetenskapsprogrammet kräver att man har godkända betyg från grundskola i minst 12 ämnen, av dem svenska, engelska, matematik, fysik, kemi, biologi + i ännu minst sex andra ämnen. Mer info finns på https://www.gymnasieguiden.se/informeras/behoerighet-att-soeka-till-gymnasiet-gymnasiebehoerighet och sedan deltar alla BEHÖRIGA sökande i konkurrensen. antagningspoäng kan variera mycket mellan olika gymnasieskolorna.
    • : Ska man har bara godkänt på tolv ämnenföratt börjar studera NA eller krävs det mer än godkänt?
    • Anna : De som har godkända betyg i 12 ämnen blir BEHÖRIGA. Alla Behöriga deltar sedan i konkurrensen om utbildningsplats. De med högre betyg kommer in först. De med lägre betyg - senare och så länge platserna räcker... det som en sort "auktion" ... de med mer pengar köper det de vill och de med mindre pengar KANSKE kan få köpa någonting... om det blir någonting kvar. På samma sätt fungerar konkurrensen: de med högre betyg får platserna först, och de med lägre betyg - senare, så länge platserna räcker... Exakt hur höga betyg som kommer att ge plats går inte att svara om, på förhand. Ju högre betyg du har, desto högre är chansen att du kommer in. Lycka till!
    • : Tack Anna! Jag undrar hur många merivärde behöver man föratt börjar studera NA och jag studerar Språkintroduktion ni?
    • Anna : Är det någon speciell gymnasieskola du är intresserad av?
    • Anna : Om du vet vilken skola du vill läsa på, kan man se resultat av konkurrensen för förra året. Dock betyder det inte alls att resultat av framtida antagningar kommer att ligga nära... Du konkurrerar ju mot de betyg som ännu inte är "satta", och vem kan se in i framtiden? :)
    • : Hej Anna! jag studerar på Bromma gymnasium nu. Jag vill studera Na på Thorildsplans gymnasium.
    • Anna : https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thorildsplans-gymnasium har öppet hus den 3 maj. Mitt råd till dig är att du går till skolan på Öppet hus och du kan bland annat passa på och fråga om vilka (hur höga) betyg som förra året gav plas på Naturvetenskapsprogrammet på den skolan.
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Rose,

    du skriver att du är intresserad av Naturvetenskapsprogrammet. Och jag undrar om du vet att det är mycket matematik man läser och i snabb takt. Man läser också fyisk och kemi på Naturvetenskapsprogrammet och även biologi.
    Jag vet inte om du är mycket bra på matematik och andra naturvetenskapliga ämnen. Det kanske du är. Men kika gärna på www.matteboken.se - där alla mattekurser är presenterade. Det är matematik 1c, 2c och 3c och på inriktningen "Naturvetenskap" på Naturvetenskapsprogrammet även Matematik 4 som läses som obligatoriska kurser. De läses i snabb takt. Detta för att elever som vill läsa ännu mer matematik (Matematik 5 och Matematik Specialisering) ska hinna läsa de kurser under årskurs 3 på gymnasiet.

    Tänk på att det är INGEN SOM PÅ FÖRHAND BESTÄMMER HUR HÖGA BETYG SOM KRÄVS, utan att den "siffran" uppstår i konkurrensen om utbildningsplats.
    Alla behöriga sökande konkurrerar om plats med sina betyg.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej! Vi fick svar från Thorildsplansgymnasiet >> som lyder (var god läs nedan):

    Hej!

    På gymnasieantagningen finns antagningsstatistik för gymnasieprogram från året 2009 till och med året 2017:
    https://www.gyantagningen.se/antagningsstatistik/slutliga-antagningar.html

    Om man följer länken (ovan), och väljer år och sen klickar på Stockholms stad så finns antagningspoängen där.

    ***
    Och jag har nu gjort det och hittade statistik för förra året:

    dvs lägsta antagningspoäng/betygspoäng var 292,5 och 98 antagna elever till "Naturvetenskap" på Thorildsplansgymnasieskola.
    Har man E-betyg i 12 ämnen, har man 120 betygspoäng... Har man A-betyg i 12 ämnen, har man 240 betygspoäng, det räcker alltså inte att endast ha betyg i 12 ämnen - man ska ha betyg i flera ämnen för att uppnå över 290 betygspoäng.

    Ha en fin dag!