Madeleine
    Hej!
    Jag är väldigt osäker över mitt gymnasieval. Jag har väldigt lätt för matte och tycker att det är väldigt roligt, har haft A i matte sedan höstterminen i sjuan, och har aldrig behövt plugga, inte ens på lektioner. Min mattelärare säger att jag utan några problem kan läsa naturs matte. Däremot tycker jag att kemi och fysik är något svårare. I både kemi och fysik har jag ett C (som jag pluggar mig upp till). Om jag får välja tycker jag nog fysik är något enklare, men det är olika områden som jag tycker är olika svåra.

    Hur mycket fysik/kemi måste man läsa på nv? Finns det något annat program som kanske skulle passa mig bättre? Jag vill gärna läsa mycket matte, eftersom att det är min starka sida och jag älskar det. (min mamma läste matte f, och jag vill gärna bli bättre än henne hehe ;-))

    Jag funderar också över framtidsjobb!

    Jag är väldigt djurintresserad och vill gärna jobba med djur, dock inget fysiskt tungt jobb utan jag vill läsa på högskola i framtiden och funderar sedan på hästveterinär på hästklinik. Agronom har jag också funderat på, men vad kan man jobba med då?
    Skulle ekonom passa mig?

    Jobbet måste inte innehålla djur, men jag vill ha ett någorlunda välbetalt jobb eftersom att jag i framtiden ska ha häst :))

    Mina styrkor: Lätt för att läsa, gillar/är bra på matte, lätt för att spara pengar/hålla i pengar (köper inte kläder om det inte är mycket rabatt t ex), bra på engelska, pålitlig, lugn, tålmodig, envis

    Mina svagheter: Tycker det är jobbigt att diskutera, svårt att skriva längre texter (märks väl?), envis, gillar inte SO pga att man måste diskutera, reflektera, motivera osv.

    Finns det något som jag skulle kunna passa som?? Känns som att jag är dålig på fel saker och känner mig ganska vilsen D:

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, ja det är inte lätt ibland men samtidigt verkar det ändå som att Naturvetenskapsprogrammet kan vara ett bra alternativ med tanke på de yrkesområden du drömmer om. Det som du nämner hindrar dig är att du tycker Fysik och Kemi kan vara svårt på Natur. Och såklart att saker är svåra ibland i livet - så är det - då gäller det att ha en bra planering, motivation och mål att sträva efter. Och har du goda mattekunskaper, bra studieteknik och studieplanering och är beredd att jobba med matten och övriga noämnen så kanske Natur ändå är det bästa alternativet.

    Du slipper dock inte undan att skriva, diskutera och motivera (vilket jag inte ser att du har några svårigheter att göra) vilket program du än tar. Det är en del av gymnasiet att utveckla just dessa egenskaper - dom behöver du när du sedan går högskola. Lycka till!/ Lena, Syv