sara15

    Går naturvetenskapsprogrammet men riskerar att få F i fysik 2. Har bra betyg i alla andra ämnen. Undrar hur mitt slutliga meritvärde kommer att påverkas av detta och med hur många poäng mitt meritvärde kommer sänkas? Vill gärna ha exempel på vad poängen landar på om man får E istället för F, C istället för E och så vidare. Hur många poäng rör det sig om? Tack

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    skillnaden i meritvärde mellan situationen att du får F i fysik2 eller E blir Plus-minus cirka 0.4. Alltså du får cirka + 0.4 högre meritvärde om du får E i stället för F. Om du får C i stället för E, går du upp cirka + 0.2; om du får C i stället för F går du upp cirka + 0.6; får du A i stället för F går du upp cirka + 0.8 (av totalt 22.5 möjliga...). Högsta möjliga meritvärde är 22.5 och det får man om man har alla A-betygen som räknas in + max antal meritpoäng (2.5) och A-betygen även i de kurserna som ger meritpoäng.

    Studie- och yrkesvägledare