Isabel
    Hej!
    Jag vill läsa upp mina betyg för att komma in på juristlinjen. Jag gick natur, har 16,5 i snitt innan merit och över godkänd i alla ämnen. Det jag undrar över, jag har sammanlagt läst 2400 poäng, alltså 24 kurser - om jag läser nya gymnasiekurser kommer man fortfarande dividera summan av ens betyg med 24? Och vilka betyg är det isåfall som räknas? Jag förstår att för jurist krävs alla historia och samhällskurser och dessa antar jag såklart måste vara inräknade samt alla grundläggande kurser såsom svenska, engelska och matematik 1, idrott och hälsa. Men är resterande "utbytbara" när man räknar ut snittet mot kurser man läst upp med högre betyg? Till exempel, att jag skulle läsa religion 2 och få högre betyg än i matematik 4. Kan jag byta ut den när jag räknar? Eller dividerar man med det totala antalet kurser trots att det är fler än vad som krävs? Vore väldigt tacksam för svar!
    Vänliga hälsningar Isabelle
    • Anna : Har du Examensbevis (eller Slutbetyg)? Jag gissar på Examensbevis, men för att kunna svara måste man veta.
    • Milla :

      Om du har examensbevis, räknas alla betyg i alla kurser in, förutom GA, gymnasiearbete, men det finns särskilda regler om man läste ett utökat program och har U-kurser i sitt examensbevis / av U-kurser räknas in endast betyg som krävs för särskild behörighet och de som ger meritpoäng men inte de övriga U-kurser.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Isabel,
    med den info som finns i din fråga går tyvärr inte att svara.
    Detta pga det är enormt viktigt att veta om du har Studiebevis, Examensbevis eller kanske Slutbetyg och om ditt dokument är från gymnasiet eller från Komvux och från vilket år.
    Reglerna är olika för olika typer av utbildningsdokument.
    Jag kan inte gissa - då du inte ens uppger din ålder.

    Jag ska inte behöva gissa, tycker jag, då jag kan ge dig helt fel svar, om jag gissar.
    ****
    Om du är färdig med gymnasiet - har gått i 3 år eller om du är över 20 år gammal - då ansvarar Komvux för dig, kan man säga - så du kan då boka tid med syv på komvux; du tar med dig det utbildningsdokument som du har och då vet SYV-en hur det ser ut och vilken uppsättning av regler som gäller.
    Vänligen
    ANNA

    • :

      Hej igen, tack för svar! Jag är 21 år (född 1997), tog studenten 2017 då jag bytt linje en gång så blev ett år försenad. Jag har slutbetyg och över godkänd i alla ämnen med ca 16,5 utan merit och 18 med. Det som är intressant för mig att veta är som sagt ifall alla kurser kommer räknas ifall jag läser upp kurser jag aldrig läst och inte har betyg i, på komvux. Detta så att jag vet om jag ska läsa upp de betyg jag redan har eller om jag kan göra nya kurser så vissa av mina gamla kursers betyg (de kurser som inte behövs för jurist/fullständigt slutbetyg) inte räknas.

    • :

      Om du tycker det är svårt att svara på frågan så vore jag väldigt tacksam för en hänvisning till var jag bokar ett möte, då de komvux jag vänt mig till endast vill prioritera dem utan fullständiga betyg. Med vänliga hälsningar, Isabelle :)

    • Anna : Det är Olika regler för slutbetyg och examensbevis. Ta fram det dokumentet du fick när du slutade på gymnasiet och se vad Rubriken är på det dokumentet. Du skriver att du gick ut gymnasiet 2017 och fick slutbetyg; det kan inte stämma. Slutbetyg fick eleverna t o m år 2013; från 2014 kunde man få antingen Examensbevis eller Studiebevis. Det är också väldigt olika regler om du fick Examensbevis eller studiebevis.
    • Anna : Du skriver att komvux i din kommun "väljer att prioritera" de utan fullständig gymnasial utbildning. Det stämmer. Komvux i ALLA kommuner måste, enligt Vuxenutbildningsförordningen, prioritera personer med "kort tidigare utbildningsbakgrund", dvs de som saknar grundskolekompetens... och sedan de som helt saknar gymnasiet... och sedan de som har endast några få gymnasiekurser godkända... och sedan kan pengarna för i år vara helt slut..
    • : Jaha, då har jag missförstått. Jag ser att det är ett examensbevis jag fått. :) Så om inte du kan svara på min fråga var rekommenderar du att jag ska vända mig? Jag känner mig väldigt vilsen och vill gärna ta reda på hur jag effektivast läser upp mina betyg. Förstår du min fråga? :) Med vänliga hälsningar
    • : Fast jag skrev ju att jag hade fått över godkänt i alla ämnen då är det väl underförstått att jag fått ett examensbevis?
    • Milla :

      Nej, det kan man inte ta för givet, man kan ha höga betyg från gymnasiet men ändå få ut endast ett Studiebevis. Ta dina gymnasiala betyg till komvux och prata med syv på komvux (komvux i den kommunen där du är folkbokförd är skyldig att ge dig studievägledning).

    Läs alla kommentarer
    Julia SYV på FrågaSYV

    Om du har EXAMENSBEVIS då kommer endast de nya kurser, som inte ingår i examensbeivset, räknas in i 2 fall:
    - om de krävs för särskild behörighet till just "din" högskoleutbildning
    eller
    - om de ger Meritpoäng (alltså moderna språk 3 och 4; engelska 7 och högre kurser i matematik). Inga andra nya kurser kommer att påverka, därför att betyg i dem kommer inte att räknas in.
    _____
    mina råd - HÖGSKOLEPROVET
    - titta på möjlighet att söka till en folkhögskola, för att läsa mot Omdöme om grundläggande behörighet (det kan man uppnå på endast ett läsår, om man är duktig och har goda förkunskaper); med omdöme från en folkhögskola söker man i BF-urvalsgruppen; får man högsta omdöme (4.0) har man en chans att komma in även på de mycket populära utbildningar som t.ex juristprogrammet.

    Och så finns det även möjlighet att itta på andra utbildningar - både inom högskola/universitet och inom yrkeshögskola:
    ex. finns yh-utbilndingar till Paralegal >> och IP-paralegal >>.

    Du kan också kika på det här alternativet: distans-kurs Utvidgad jur.introkurs från Lunds universitet; alla som söker till den, kommer in (om de är behöriga) - för att det ges platsgaranti på den kursen; sedan kommer de ca 20 bästa studerande i slutet av kursen (som får högst resultat på slutprovet) erbjudas plats på juristprogrammet på Lunds universitet.

    • : Tack så mycket för svar! :) Då förstår jag. Jag ska prova skriva högskoleprovet i höst men tror det är bäst att ha en till lösning. Tror du inte att det går snabbare att få tillräckligt höga poäng om jag istället läser upp ett meritpoäng (då jag endast hade 1,5) samt några kurser jag redan läst? Istället för att gå ett år på folkhögskola. Jag har sammanlagt 18 med merit just nu och gränsen på kvot 2 förra året låg på ca 20.8 (stockholmsuniversitet). Så om jag läser upp ett merit poäng saknas 1.8, är inte det möjligt att kunna läsa upp under en termin?
    • Anna : Ang. "läsa upp" menar du gå komvux-kurser eller göra prövningar? Komvux tar oftast inte in om man redan har godkända betyg, då de anser sig inte ha råd. ... Prövningar får alla anmäla sig i hela Sverige (oavsett vilken kommun man är folkbokförd i) men det blir allt svårare att hitta var man kan anmäla sig då många vill göra prövningar och det är lärarbrist. För att höja jämförelsetal med 1,8 behöver du höja 9 st. 100poängs-kurser, alltså normalstora kurer, från C till A eller 18 st. kurser från C till B eller från B till A. Det är ganska stor höjning.
    • Anna : Det finns inte heller någon garanti att bli antagen till en folkhögskola. Man får söka till många olika folkhögskolor, och hoppas att bli antagen någonstans. Folkhögskolorna prioriterar sökande som ej har gymnasiekompetens och som ska läsa på deras Allmänna kurser i 3 år.
    • : Tack för svar Anna, du kanske bör tänka på att bli lite mer peppande och supportra den som känner sig vilsen, du skriver på ett väldigt pessimistiskt sätt.
    • Milla :

      Vi kan inte ge falska förhoppningar. Genom att påtala att chansen är liten att bli antagen, vill vi motivera att söka Många olika alternativ samtidigt; det stämmer att folkhögskolorna har regler att de måste prioritera sökande utan gymnasieutbildning och de som redan har gymn.utb tas in i andra hand Om ledig plats finns. Det är fakta. Därför måste man helst söka till många olika folkhögskolor samtidigt . Vi skulle göra dig en ”BjörnTjänst” om vi lovade att du kommer in och när du sedan inte gör det...? Du vill väl inte att vi förskönar fakta och inger falska förhoppningar? Vi hoppas givetvis att det går bra för dig och önskar dig Lycka till! Vi lovar att hålla tummarna för dig!;) Hör gärna av dig sen och berätta hur det hår!

    • :

      Jag fick inte ens svar på min fråga utan bara exakt alla anledningar till varför det inte skulle gå. Är mycket nöjd med Julias svar som faktiskt var svar på det jag ville veta + bra tips. Tack!

    • Milla : Vi på fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till! :)
    Läs alla kommentarer