Andreas
    Hej syv,

    jag har en hel del tankar och frågor som jag behöver få svar på, och jag hoppas starkt på att ni kan hjälpa mig. Situation ser ut så här..
    2012 så påbörjade jag ekonomilinjen som jag avslutade med bra/ok betyg 2013 juli. Efter hela första året så kände jag hur ekonomi inte alls var min grej, och påbörjade Informations och medieteknik(IT) för jag "trodde" att det absolut var min grej(vilket senare visar sig inte vara det). Jag var super intresserad av animation och speldesign, vilket har ändrat sig en hel del med åren. Jag går nu i 3:an IT, och det förväntas avsluta sommaren 2016. Mina betyg är väldigt blandade, jag har A i ämnen som engelska(6), tyska(5) och teknik, medans jag har F i de "svåraste" ämnen vilket linjen är känd för, Matte 2c & 3c samt Fysik och Kemi. Motivation som jag just nu har i 3:an för linjen jag går i, är lika med 0. Vilket börja märkas på närvaron/frånvaron. Redan ända sen 2:an har jag planerat att gå komvux efter gymnasiet(både för att skolan verkligen inte är den bästa, dvs "mindre kompetenta" lärare, och även motivationen som saknas). Nu i 3:an läser jag de 4 ämnen och efter de första veckorna som man försökte, så har även det slutat igen. Jag går fortfarande till de ämnen och sitter bokstavligen av min tid. Jag har även försökt "frivilligt" välja bort de ämnen och enkelt sagt bli F stämplad för att slippa gå dit, men det gick ju inte eftersom det är "kärnämnen" för kursen. I nuläget så "skiter" jag så pass mycket i allt detta och har påbörjat ett extrajobb med ca. 30 timmar i veckan. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra med studiesituationen, SYV på min skola är mer än okompetent, som ger känslan att dom inte kunde bry sig mindre. Borde jag gå klart Teknik linjen med de ämnen och betygen som jag har nu, och sedan få behörigheten som krävs för komvux, eller kan man redan nu börja välja och tänka om linje som ska studeras? Mitt intresse för ekonomi börja komma tillbaka igen... kan man läsa sådant på distans? Med 3 språk flytande så är även språk ett stort intresse som jag har, vad finns det för möjligheter inom det?

    Ser fram emot ett svar från er!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Andreas!
    Vi återkommer med ett längre svar till dig. Fram tills dess vill Jag be dig att läsa på http://www.fragasyv.se/info/gymnasieavhopp och hör av dig sen.
    Mvh
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Det är mycket bra att du fick jobb. 30 Tim/vecka är jobb på 75% av heltid.
    Du kan i så fall läsa bara de kurser nu där du kan få godkänt betyg och/ eller dem som du är intresserad av.
    Att hoppa av skolan tjänar du inget på för du kan börja läsa på komvux tidigast 1 juli det kalenderår som du fyller 20 år.
    Ta reda på när ansökningperiod till komvux i din kommun blir under våren- till kursstart som ligger närmast efter 1 juli.
    Om du vill satsa på examensbevis från komvux, så behöver du göra planering av examensbevis med SYV på komvux. Det räcker med 2400 betygsatta poäng och av dem kan du ta med 150 poäng F betyg men det är dumt att planera för examensbevis med lägre konkurrenskraft i om man kan göra bättre ifrån sig.
    De kurser som du ska ha i ditt examensbevis från komvux är bl a svenska 1,2&3; engelska 5&6 och matte 1. Högre kurser i matte behöver du inte ha i men om du sedan vill läsa ekonomi på högskola behöver du betyg i matte 3 och till civilekonom även matte 4. På komvux kan du kanske läsa matte 2a och sedan 3b som är lättare kurser än spår C i matte. Om matte 2a inte finns att läsa på din komvux, kan du läsa matte 2b eller göra prövning i 2a. Prövning kostar 500kr.
    "Risken" med att stanna i skolan är bara om du "riskerar" uppnå kraven för examen och få examensbevis, där du "låset in" 250 F poäng och för övrigt lågt meritvärde, men fördelen är i så fall att du skulle kunna komma in på någon högskoleutbildning till hösten 2016.
    Boka tid med SYV på din skola och ställ bara en fråga: finns det någon chans för dig att få Examensbevis.? Sedan kan du höra av dig igen, berätta vad din SYV svarade.
    Du kan jämföra dina betyg med http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen och se om du skulle kunna uppnå kraven för examen.
    Ang.framtida yrkeskarriär: är du intresserad av språk så finns de följande yrken
    Tolk
    Översättare
    Lärare i språk
    Guide
    Reseledare
    Inom ekonomi finns det många yrken men du kan kanske förena intresse för ekonomi och språk och bli manager inom turism och besöksnäringen. De utbildningar finns inom yrkeshögskola och till yh är det inte omöjligt att komma in även med ofullständiga gymnasiebetyg då de kan ta in upp till 20% av sökande i fri kvot.
    • : Tack så himla mycket för svaret, så tacksam att ni finns! Så för att summera allt:
    • : Jag går klart Teknik 3:an nu, och kommer i värsta fall gå ut med 4 ämnen F( Kemi, Fysik, Ma 2c+3c). I bästa fall skulle jag gå ut med 2 F(Ma 3c+Fysik)....eller det är i alla fall vad jag trodde skulle vara det bästa alternativet, men eftersom ni skrev " "Risken" med att stanna i skolan är bara om du "riskerar" uppnå kraven för examen och få examensbevis, där du "låset in" 250 F poäng och för övrigt lågt meritvärde"....kan man inte läsa upp sitt "meritvärde" på något sätt? Planen nu är att gå klart det hela, och efter gymnasiet komplettera mina 4 ämnen på komvux, och sedan fortsätta plugget, vilket antingen kommer bli yrkeshögskola eller högskola. Vad jag även undrar är: Hur länge kommer komvux kurserna hålla på?
    • Milla : Om man får examensbevis med lågt meritvärde måste man läsa just de kurser som finns i examensbeviset men har man betyget E tar ofta komvux inte in på den kursen utan hänvisar till prövning: självstudier och göra prövning, kostar 500kr per kurs. Ang.hur länge man läser på komvux: en 100 poängskurs läser man på heltid på fem veckor
    • Milla : Fysik 1a är 150 poäng och det tar på heltid 7,5 v men om man vill läsa med lärarledda lektioner, läser man på dagtid eller kvällstid under en termin. För heltid under en termin behöver man läsa 20 poäng per vecka, dvs 400 poäng per termin om termin är 20 v och 440 poäng om termin är 22 veckor lång(vårterminen är ofta längre och kan t o m vara 23v lång).
    • Mikael : Vi är glada om våra svar blir till hjälp!:) du får gärna gilla oss på https://m.facebook.com/fragasyv.se/ och även tipsa vidare ... Vi vill kunna hjälpa fler!
    Läs alla kommentarer