Therése
    Hej!

    Jag går 1:a året på gymnasiet på Teknikprogrammet. Drömmer om att bli arkitekt men har läst att man behöver ha väldigt höga betyg för det.

    Jag planerar att göra både högskoleprovet och arkitektprovet och söka in till Chalmers, KTH, Lunds universitet och Umeås universitet för att öka möjligheterna att komma in eftersom att jag inte har A i exakt alla ämnen.
    Jag har inte dåliga betyg, ligger mellan A-C i alla ämnen förutom Matte & Kemi där jag endast har E. Och det är det jag är rädd för att det kommer dra ned min chans att komma in på min drömutbildning.

    Är det svårt att få bra resultat på högskoleprovet?
    Är det svårt att komma in på arkitektprovet?
    Om jag söker till alla skolorna med både betyg, arkitektprov och högskoleprov, hur stor bör min chans vara att komma in?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Thérese!

    Jag förstår din fråga och vill hemskt gärna ge dig ett bra svar! Dock är det mycket svårt (typ - omöjligt) att svara, och detta pga flera olika orsaker:

    1. urvalsgruppen BIex försvinner och inte finns med från och med antagningen till högskola till hösten 2017. Hur detta påverkar antagningsgränsen, är det ingen som vet riktigt.

    2. antal utbildningsplatser på arkitektutbildningar kan ändras och blir det fler platser, kommer "siffran" (meritvärde) som krävs - gå ner.

    3. situation på arbetsmarknaden och bostadsmarknaden påverkar också i stor grad: om många arbetslösa arkitekter finns (eller om de arbetar med annat pga de inte kan få jobb som arkitekter) kommer färre att söka till arkitektutbildningar; om det blir lättare att få bostad på utbildningsortena - kommer flera att söka.

    Hur alla de samverkande faktorer påverkar antagningsgräns, är det ingen som kan svara på. Även om en prognos skulle göras "på rätt sätt", kan den prognosen ändå slå fel. Sanningen är den att ingen kan veta vilka betyg (hur höga betyg) som kommer om två år krävas för att komma in på en Arkitektutbildning.

    Det du kan göra gör du redan! :) Du kommer att göra Högskoleprovet & jag råder dig göra det så ofta du kan /2 ggr om året, ta alla tillfällen i akt/. Kämpa för så höga betyg som du kan få. Satsa extra på matte: kika in på www.matteboken.se - repetera lägre mattekurser och läs "framåt" - matte 2, 3 och 4. Fråga din mattelärare vad hen kan rekommendera du gör för att få djupare kunskaper och högre betyg i matte.

    Tips till dig:

    1. läs tips om Studieteknik

    2. tänk på att det kan finnas andra typer av eftergymnasial utbildning som också kan bli av intresse för dig, exempelvis KKU (konst- och kulurutbildnignar) och utbildningar på Yrkeshögskola. Du behöver inte välja - högskola eller en annan typ av utbildning, du kan söka alla samtidigt och oberoende av varandra och få plats på flera olika (och i så fall väljer senare).

    Exempel på KKU: Arkitektur-och-design och Arkitekturutbildningen.

    Exempel på yrkeshögskoleutbildningar:
    3D grafiker, se info här >>>

    Arkitekturvisualisering, se info här >>>

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig och önskar dig Lycka till med dina studier och val av eftergymnasial utbildning!

    Julia Syv