Alena
    Hej!
    Jag är en tjej som brinner för språk och samhällsorienterande ämnen. I framtiden vill jag arbeta med lagar och mänskliga rättigheter. Jag tror det i alla fall.

    Mina betyg är väldigt bra och jag tycker om skolan. Här nedan kan du som SYV se min nivå bland dem olika ämnena:
    Matte B
    Fysik C
    Biologi B
    Kemi C
    Geografi A
    Sammhälle A
    Historia A
    Religion A
    Bild C
    Idrott C
    Slöjd D
    Teknik C
    Svenska A
    Franska A
    Engelska A
    Modersmål A
    Hemkunskap A
    Musik C

    Jag är säker på att Samhällsvetenskapsprogrammet är någonting för mig. Men jag är bekymrad om vad som kommer hända efter gymnasiet.

    Jag vill studera utomlands och helst bland de fina skolorna i USA och England. Skolor som Harvard, Oxford och Yale har jag alltid drömt om! Men min fråga lyder: Accepterar de en svensk elev i deras skolor?

    Jag vet att konkurrensen är hård och därför känns det inte så säkert att de skulle acceptera en svensk elev som endast studerat på svenska. Därför tänkte jag först välja IB, då jag pratar flytande och nästintill perfekt engelska, men tyckte inte om deras betygssystem eller distansen från min stad. Men jag skulle absolut tänka mig att studera utomlands på engelska, jag har verkligen lätt för engelska på alla möjliga sätt!

    Så min fråga lyder: Hur stor är min chans för att studera utomlands bland topp högskolorna och universiteten?

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Alena,
    du har mycket bra betyg! Det är roligt att du trivs med studierna & uppnår höga studieresultat!
    Fortsätt så!

    Ang. vad av studier på gymnasiet, så är det en process: informationsinsamling först; sedan får du sortera bland alla möjliga alternativ; gå på öppet hus på flera skolor /så många du orkar och hinner/ och prata med dina föräldrar - du är inte myndig och dina föräldrars samtycke behövs.

    För dig som vill studera i USA eller England efter gymnasiet - kan det vara fördelaktigt att gå IB på gymnasiet. Se om den här skolan, som erbjuder IB http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/aranasgymnasiet ligger på pendlingsavstånd från dig.

    Se även den här skolans presentation och se om det är av intresse för dig: http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/swedish-school-london.

    Om att studera utomlands se länksamling på den här hemsidan: http://www.framtid.se/studera-utomlands/ och läs även på http://www.framtid.se/ta-steget-studera-utomlands/.

    Du frågar om Universitet i USA och i England kommer att acceptera dina svenska gymnasiebetyg.
    De flesta universitet utomlands accepterar svenska gymnasiebetyg. Det kan krävas att genomföra tentamen i engelska för att bekräfta att man kan tillräckligt mycket engelska i tal och skrift.

    Det är skilland på USA och England och även mellan privata och statliga Universitet och reglerna kan ändras mellan nu och den dagen då det blir dags för dig att söka till universitetet i utlandet. Det är därför helt omöjligt att svara på frågan om dina svenska betyg kommer att accepteras på alla de lärosäten dit du vill söka om några år.
    Fortsätt läsa mycket engelska. Läs en extra kurs Engelska 7, som inte ingår som obligatorisk i något gymnasieprogram, - detta i fall du inte kommer att gå IB.

    Ta kontakt med de Universitet som du är intresserad av och be dem att svara på frågan, vilken utbildning de rekommenderar att du söker nu - till gymnasiet. Det blir även en extra övning för dig i att skriva på engelska och sedan ta emot, läsa och tolka deras svar. Det är en värdefull erfarenhet, oavsett vad de svarar.
    Studieinfo- om England finner du bl a på länken http://www.studera.nu/studerautomlands/lander/storbritannien.5.27d86368130216405a6800011444.html och om USA - på länken http://www.studera.nu/studerautomlands/lander/usa.5.27d86368130216405a6800011646.html.

    Ett förslag: gör ett projekt /som en sort "specialarbete" eller "forskningsprojekt" / av frågan - vad skall man läsa på gymnasiet om man vill komma in på Oxfort, Cambridge m.fl?

    Du fick ett antal länkar i mitt svar nu till de sidorna som vi på Fragasyv.se känner till och själva litar på.

    Jag skall samråda med kollegorna och i fall vi finner ett bra svar på din fråga, återkommer vi.
    Önskar dig allt väl och stort LYCKA TILL!
    MILLA SYV

    Studie- och yrkesvägledare