ellie
    Jag har valt den Naturvetenskapliga linjen och jag har blivit antagen, men en sak som får mig att tveka är om det kommer gå bra eller dåligt för mig då jag inte alltid haft enkelt för matematik. Ibland känner jag att jag skulle valt Samhälle som mitt förstaval (det var mitt andra val), eftersom att jag älskar so-ämnena men samtidigt vill jag ha något nytt som fysik,kemi och biologi. Jag har inte haft så svårt för skolan, förutom att matematik inte var mitt starkaste ämne och som de flesta ungdomar vet jag inte vad jag vill bli. Jag skulle också vilja gå ut med alla A och med den naturvetenskapliga linjen känns inte det som något som är möjligt.

    Jag är också rädd för att jag kanske vill bli något med hjälp av den naturvetenskapliga linjen och ifall jag bytar till samhälle så har jag inte längre den möjligheten. Samhälle känns som att det inte är tillräckligt brett för min del.

    Så min fråga helt enkelt är, hur vet jag ifall jag gjort rätt val?
    Brukar man få byta linje efter någon vecka ifall man känner att man gjort fel val?
    Borde jag byta till Samhälle direkt ifall jag vet att jag inte är så bra på matte? (jag gick ut med betyget c i matte och b i tre so ämnen och med b i fysik och biologi)

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, det bästa sättet att klara av gymnasiet är att gå det alternativet som känns mest lustfyllt och realistiskt att klara av - du nämner att du älskar So-ämnen och att Matte inte verkar vara ditt starkaste ämne. Det får mig att fundera om du väljer Natur mest för bredden än för att du älskar dessa ämnen lika mycket som So-ämnena.

    När det gäller matten så måste du vara beredd att jobba mycket med själva ämnet för att hänga med - räkna med att plugga en del hemma för att hålla upp tempot - det går väldigt snabbt. Är det ok och du är studievan så kan det funka även om du inte brinner för ämnet.

    Om du kan byta program är helt beroende på om det finns plats på det program du vill byta till. Finns det plats brukar det inte vara något problem om det inte har gått så långt in på terminen. Fundera på vad som känns bäst för dig själv. Kolla läget med platser på Sam vid skolstart så har du ett utgångsläge - testa ett par veckor eller byta på en gång. Hoppas det löser sig!/Lena, Syv