Fabian
    Har inte riktigt koll på det här med meritpoäng på gymnasiet. Jag ska efter sommaren börja i trean på natur och som det ser ut just nu kommer jag att gå ut med 1,5 i meritpoäng. Funderar just nu på att lägga till en utökad kurs för att få full merit. Men min fråga är hur viktigt det är med full merit då det kommer till att söka universitet. Jag vet inte vilka program jag kommer vilja söka, men undrar alltså om jag sabbar lite för mig själv genom att inte gå ut gymnasiet med full merit?

    Är tacksam för svar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Fabian!
    Bra sammanfattning ang. Meritpoäng finns att läsa på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Du skriver att du kommer att få 1,5 i Merit. Vi tar ett exempel: vi säger att du får betyget C i alla gymnasiala kurser och med det kommer att få 15.0 i Jämförelsetal.
    Jämförelsetal + Meritpoäng = Meritvärde
    Det är med MERITVÄRDE som du konkurrerar om en plats på en högskoleutbildning i Sverige, i alla fall i Betygsgruppen (annars så kan man göra högskoleprovet och konkurrera om en plats i HP gruppen också, där man konkurrerar enbart med resultatet av högskoleprovet).

    Du har 1,5 i Merit och med det blir det i exemplet ovan uträckning, enligt följande:

    15,0 + 1,5 = 16,5
    I fall du skulle få 1.0 till i Merit och för enkelhetens skull säger vi att du får betyget C även i den eller de kurserna som ger dig den där "resterande" meritpoängen, då höjer du ditt Meritvärde till 17,5, vilket kan spela avgörande roll i konkurrensen om en utbildningsplats på högskolan.

    OBS! det är enbart SVENSKA HÖGSKOLEUTBILDNINGAR (med undantag av Handels högskola i Stockholm, som inte erkänner Meritpoängen över huvudet taget) som erkänner Meritpoängen. Om man söker en annan typ av utbildning, t.ex. en Yrkeshögskoleutbildning, se utbud på http://www.yhguiden.se/resultat?Category.id=&Municipality.county=&Education.text= eller utbildning utomlands,
    då spelar inte Meritpoängen någon roll.

    Betyg i kurser som ger Meritpoäng räknas in i ditt Jämförelsetal men i fall man får ett godkänt betyg (E eller högre) kan man inte sänka sitt jämförelsetal (även om betyget i meritpoängsgivande kurs skulle vara mycket lägre än genomsnittet av dina övriga gymnasiebetyg, dvs även om du har A-betyg i alla övriga kurser men får endast E i en meritkurs, så blir det sammanlagt en (dock liten men ändå :) höjning av ditt Meritvärde.

    Det är givetvis fördelaktigt att ha så höga betyg även i meritpoängskurserna som möjligt. Det vet du säkert själv också!

    Ang. läsa en "utökad kurs": jag vet ej om du fick ett löfte på skolan redan och i så fall är det inga problem, men annars så är det ett undantag att man läser utökade kurser. Skolorna är ej skyldiga erbjuda läsa utökade kurser och det blir därför ofta ett NEJ på elevernas ansökan om det. En del av förklaringen till varför skolorna inte är så pigga på att låta elever läsa utökade kurser är att det blir studier på mer än heltid, vilket kan ha negativ påverkan på elevernas prestationer och även deras hälsa (det finns en risk att man läser för mycket och blir överansträngd).

    Vi på Fråga SYV rekommenderar att i första hand försöka rymma alla sina kurser (inkl Meritpoängskurser) inom programmets 2500 poäng. Fundera på om du ev kan byta ut någon annan kurs mot den eller de kurser som kommer att ge dig full merit.

    Bästa hälsningar och lycka till med dina studier!
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare