Jinx
    I ämnet idrott har man dans då?
    • Anna : Menar du som Obligatoriska eller Frivilliga inslag inom grundskole- eller gymnasiekurser i Idrott och hälsa? eller allmänt om Dans kan betraktas som en sort "idrott"?
    • : Obligatoriska
    • Anna : Din fråga hänvisar vi till lärare i idrott och hälsa.
    • Anna : du har inte heller uppgett om det är på grundskolan eller på gymnasiet - som din fråga gäller. Med så knapphändiga uppgifter som finns i din fråga, går det tyvärr inte att svara. :(
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jinx,

    gäller din fråga grundskole- och/eller gymnasiekurser i Idrott och häsla inom den svenska gymnasieskolan? I så fall är det en fråga till lärare i Idrott och hälsa.
    Det som en studie- och yrkesvägledare kan hjälpa dig med är att berätta om att

    1. ämnet idrott undervisas i Sverige på grund och gymnasieskolor, ej på komvux (Kommunal vuxenutbildning);
    2. En kurs inom ämnet idrott och hälsa är Obligatorisk på alla gymnasieprogram - Idrott och hälsa 1.

    3. info om grundskole- och gymnasiala kurser i Idrott och hälsa finns på Skolverkets hemsida. Var god se info om ämnet Idrott och hälsa på grundskolan på skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/grundskoleutbildning/grundskola/idrott-och-halsa

    & om ämnet Idrott och hälsa på gymnasieskolan - på skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/idr

    Om du är intresserad av dans och av idrott - kika gärna på >> yrke/danssportare