Abc
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31938 frågor besvarade.
Abcdefghijklmopq?
5 Svar
Hej Belle,
en kurs är obligatorisk på alla nationella svenska gymnasieprogram.
Du får gärna gå in på skolverkets hemsida och läsa om den kursen.
Den exakta innehållet och de obligatoriska och valbara delmoment i kursen är det idrottslärare som känner till. Vissa "moment" måste tolkas och de kan tolkas lite olika av olika lärare.
Eftersom kursen är obligatorisk - kan man inte skippa den. Och det är kanske inte någon mening att oroa sig på förhand, utan mitt råd till dig blir "Go with the flow" (ta det som det kommer). Gör ditt bästa i alla kurser på gymnasiet, inklusive idrott och hälsa 1-kursen och Lycka till med dina studier!
Vänligen
Julia syv
Hej Belle, jag fick nu svar från Rektor på Perstorps gymnasium >>>- var god läs nedan:
"I kursplanen för Idrott 1 står:
Eleven kan med goda rörelsekvaliteter genomföra en bredd av aktiviteter som utvecklar den kroppsliga förmågan.
Och
Eleven kan med goda rörelsekvaliteter genomföra aktiviteter i naturmiljöer.
Detta är utdrag ur kunskapskraven. När det gäller första meningen så tror jag att flera idrottslärare, åtminstone vår, försöker variera sina lektioner och då blir orientering ett inslag.
I den andra meningen framgår ganska tydligt att ett moment i Idrott 1 bör ha med aktiviteter i naturmiljöer att göra och då kan orientering vara ett alternativ.
MEN det står ingenstans att det måste vara orientering, det bestämmer varje idrottslärare själv. På Perstorp Gymnasium tror jag dock att man en gång i kursen prövar på momentet Orientering."
Svaret vi fick från >>Munkagårdsgymnasiet i Tvååker är att ..."vi kommer att använda oss av kartor och att ”hitta rätt” men det kan nog inte kallas orientering i generell bemärkelse. Vi jobbar alltid i grupp och man blir aldrig ”ensam” ute i skogen ☺. "
Rektor på en gymnasieskola svarar så här:
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Den fysiska aktivitetens och livsstilens betydelse för kroppslig förmåga och hälsa.
Motions-, idrotts- och friluftsaktiviteter som utvecklar en allsidig kroppslig förmåga.
Träningsmetoder och deras effekter, till exempel konditions- och koordinationsträning.
Rörelse till musik samt dans.
Utemiljöer och naturen som arena för rörelseaktiviteter och rekreation.
Metoder och redskap för friluftsliv.
Säkerhet i samband med fysiska aktiviteter och friluftsliv.
Åtgärder vid skador och nödsituationer, till exempel livräddande aktiviteter vid blödning och drunkningstillbud.
Kosthållning, droger och dopningspreparats betydelse för hälsa och prestation.
Spänningsreglering och mental träning.
Arbets- och studiemiljöer: samspel mellan situationens krav och människan utifrån ergonomiska aspekter, till exempel kroppslig balans och lyftteknik.
Huruvida orientering är obligatorisk är en fråga man får diskutera med aktuella lärare eftersom det är idrottslärarna som är bäst lämpade att tolka kursplaner och kunskapskrav för denna kurs.
Hej igen, nu fick vi svar även från Dille gård >>- var god läs nedan:
"Vi på Dille Gård arbetar (inte bara i kursen Idrott och hälsa 1) en hel del med karta, kompass och gps i många olika sammanhang för att upptäcka omvärlden och för att skapa intresse, förståelse och inspiration kring vistelse på nya platser. Om man kallar det orientering så är svaret absolut ja på frågan om det ingår i undervisningen. Om man kopplar ihop orientering med tävling, terränglöpning i skogen, svett och gegga upp till ljumskarna så är det knappast förekommande i undervisningen hos oss. Dock kommer vi under Idrott och hälsa 1 att använda karta och kompass i skogen obligatoriskt men utan tävlingslika former."
Vi fick också svar från Polhemskolan >>, var god läs nedan:
Hittills har alla lärare på Polhemskolan jobbat med orientering i någon form, men då i form av stadsorientering eftersom vi inte har praktiska möjligheter att bege oss till skogsområden.
Till hösten kommer vi sannolikt att släppa det lite mer fritt för varje lärare att välja om momentet ska ingå som betygsgrundande examination. Jag tror dock att det kommer att finnas med i undervisningen hos de flesta.
Eleven bör ha klart för sig att just orientering inte är ett eget kunskapskrav på gymnasiet utan en liten del av många andra praktiska delar. Detta skiljer sig en hel del från grundskolan där orientering väger mycket tungt och där man ofta jobbar länge med det. Vi hinner oftast inte ha mer än max 4 pass stadsorientering.
Med vänlig hälsning
Polhemskolan
Svar från Nynäshamns gymnasium>>, var god läs nedan:
"På Nynäshamns gymnasium har vi orientering och det brukar vara en del som har till en början motstånd till det momentet.
Men när vi har haft intro och börjat i närområdet så brukar det inte innebära några problem.
Jag har snarare den uppfattningen att många har blivit omvända och tycker efter ett tag att det är ganska skoj."
Här kommer svar från idrottslärarna på Jensen i Göteborg>>>:
"Hej!
Eleverna får orientera till varje idrottslektion eftersom vi är på olika ställen. Så då använder dom mobilen för att orientera sig fram.
I teorin går vi igenom karta och kompass, lär oss karttecken samt ta ut kompassriktning.
Sedan har vi kört stadsorienteting med övningar."
Men vi önskar att du inte låter denna fråga styra ditt gymnasieval, känns vanskligt att göra sitt gymnasieval utifrån att man vill slippa orienteringen.
hej igen, ännu ett svar från en person som är bra insatt i den aktuella problematiken; var god läs nedan:
Kursplanen nämner inte orientering specifikt i betygskriterierna men betonar deltagande i en bredd av aktiviteter (varav orientering brukar räknas som en). När det gäller friluftsliv ska man kunna visa att man kan hantera olika redskap (som t ex karta och kompass).
Det är vanligt att det inom idrott och hälsa 1 på gymnasiet genomförs orientering/orienteringsövningar någon/några gånger per termin och om man inte deltar, leder det till bristande närvaro och svårigheter att visa att man behärskar t ex kartläsning.
Med vänlig hälsning
L.
Nej, orientering är inte ett kunskapskrav. Däremot är "Utemiljöer och naturen som arena för rörelseaktiviteter och rekreation" ett centralt innehåll. Där ingår orientering om den undervisande lärare bestämmer sig för det.
Det vore bra för dig att öva på orientering. Det är ju, faktiskt, bra att kunna i verkliga livet. Skönt för dig är att eftersom det inte är ett kunskapskrav, riskerar du inte underkänt på kursen, hur illa det än är ställt med just den förmågan.
:)
Frågor och svar taggade med 'behörighet till eftergymnasiala studier' (12 st.)
-
Ska jag gå folkhögskola eller komvux?
Jag har inte en fullständig gymnasiexamen. Vill gå klart gymnasiet och ev sen studera vidare. Om jag går folkhögskola allmän kurs helt på distans eller pluggar komvux, vad är skillnaden? Vilket alternativ är smidigast? Vet att folkhögskola...
Hej!Både folkhögskola (allmän kurs) och komvux erbjuder möjligheter att fullfölja din gymnasieutbildning, men det finns några skillnader mellan de två alternativen. Nedan finner... Läs hela svaret -
Prövning för geografi från årskurs 9?
Hej, Min dotter fick helt OK betyg och meritpoäng när hon slutade 9:an för ett år sedan men fick F i Geografi. På grund av detta kunde hon inte söka till samhällslinjen i Jönköpings kommun där vi bor trots att hennes merit räckte gott...
Hej Joakim, det är en lite ovanlig situation du beskriver.Varför kunde inte din dotter få godkänt betyg i geografi i slutet "av en läst kurs"/ämne? Om hon läste... Läs hela svaret -
Vilken teknikinriktning borde jag välja?
Jag är väldigt osäker på vilken gymnasielinje jag ska välja. Jag har nu börjat fundera lite över teknikprogrammet men blir så himla förvirrad när jag ser alla inriktningar. Jag har försökt läsa på mycket om alla men det...
Hej Elin,inriktning på TE läser eleverna från årskurs 2. Om du kommer in på TE på en gymnasieskola som erbjuder flera inriktningar, kan du bestämma dig under årskurs1,... Läs hela svaret -
Historiaspets och samhällsvetenskap ?
Hej. jag undrar om samhällsvetenskap med historiespets och samhällsvetenskapsproggrammet med inriktning i samhällsvetenskap ger samma behörigheter för universitet och annat, ger historiespets mindre behörigheter till annat för att det är mer fokuserat...
Hej! Vår spetsutbildning i historia ger samma behörighet som samhällsvetenskapsprogrammet. Förstärkningen av kurser i historia sker inom kursgruppen programfördjupning, vilket inte... Läs hela svaret -
Vilka kurser jag ska lägga till för att få samma behörighet som sam?
Hej, jag undrar vilka kurser ska jag lägga till för att på samma behörighet som linjen samhäll samhäll?
Hej V, du skriver tyvärr inte vilken utbildning du vill ska likna Samhällsvet.programmet, inriktning Samhällsvetenskap. Men se i >>Programplanen för SA vilka... Läs hela svaret -
Gymnasieval, osäker på mitt val, omval?
Hej, jag är en elev som går i vårterminen åk 9, nu är dörren öppen till omval, jag är osäker om mitt val så jag tänker ändra men mitt första val var Samhället inriktning media, information och kulmination och tänker ändra till ekonomi eftersom jag är osäker på jobben som finns i framtiden, asså...
Hej Fatma, både Samhällsvetenskapsprogrammet och Ekonomiprogrammet är Högskoleförberedande program. Det betyder att tanken är att man läser vidare, på eftergymnasial nivå,... Läs hela svaret -
Vad ska jag välja?
Hej! Vad är skillnaden mellan svenska och svenska som andraspråk? Vad ska jag söka? Läser svenska som andra språk.
Hej, Edward Svenska och Svenska som andraspråk är "motsvarande ämnen". För behörighet till vidare studier spelar det ingen roll om man har godkända betyg i Svenska 1,2 och 3 eller i Svenska som... Läs hela svaret -
Är sambeteende lika brett som samsam?
Jag skulle vilja ta en väldigt bred linje och har tänkt över samhällskunskap, jag vill fördjupa mig in i beteende. Har jag då fortfarande många möjligheter till olika utbildningar efter gymnasiet?
Hej, Lisa! Skillnaden mellan olika inriktningar på Samhällsvetenskapsprogrammet är inte så stor. Du kan själv se i Programplanen för Samhällsvetenskapsprogrammet vilka... Läs hela svaret -
Vad leder teknikprogrammet till programfördjupningen programmering)?
Hej! Vilka utbildningsutgångar finns det efter teknikprogrammet med programfördjupningen programmering. Programfördjupningen innehåller kurser som gränssnittsdesign, webbutveckling 2, webbserverprogrammering 1 och programmering 2. Vet ju att de kan läsa till bland annat systemvetare och...
hej Sarah! Efter Teknikprogrammets alla inriktningar (förutom inriktningen Teknikvetenskap) blir man behörig till följande utbildningar: Civilekonom Psykolog Socionom Studie- och... Läs hela svaret -
Teknik eller Ekonomi som andrahandsval?
Hej! Jag ska välja in till gymnasiet nästa termin och som förstaval ska jag välja Naturvetenskap det är helt säker, men jag är ej säker på om jag ska välja teknik eller ekonomi som andra val. Vilken linje är bredast och vad är några exempel på yrken man kan arbeta inom respektive utbildning?
Hej Anchiliqe! Både Teknikprogrammet och Ekonomiprogrammet är högskoleförberedande, dvs man lär sig inte något yrke på gymnasiet och tanken är att man söker vidare till högskola eller yrkeshögskola. Grundläggande... Läs hela svaret -
Kan man gå sam/sam när man ska bli psykolog?
Kan man gå på Sam/sam eller måste man välja beteendevetenskap om man vill bli psykolog?
Hej Jasmin! Inriktning på Samhällsvetenskapsprogrammet spelar ingen roll för behörighet till Psykolog-utbildningen. Inriktningskurserna på SA är ej behörighetsgivande till Psykolog. Du kan, alltså, läsa valfri... Läs hela svaret -
Vad ska jag välja?
Hej jag går på natur nu och i tvåan ska man välja om man vill ha natur-natur eller natur sam. Jag vill bli tandläkare så jag tänkte att om jag går på natur-natur då kan jag få särskild behörighet som. Vad tror är det bra eller bra alternativt om jag går natur-natur??
Hej Amanda! Om du vill direkt efter gymnasiet kunna söka till tandläkarutbildningen då är det inriktning Naturvetenskap du bör välja. Väljer du inriktning Samhälle, måste du komplettera med några kurser på komvux eller göra... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga