Abc
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31962 frågor besvarade.
Abcdefghijklmopq?
5 Svar
Hej Belle,
en kurs är obligatorisk på alla nationella svenska gymnasieprogram.
Du får gärna gå in på skolverkets hemsida och läsa om den kursen.
Den exakta innehållet och de obligatoriska och valbara delmoment i kursen är det idrottslärare som känner till. Vissa "moment" måste tolkas och de kan tolkas lite olika av olika lärare.
Eftersom kursen är obligatorisk - kan man inte skippa den. Och det är kanske inte någon mening att oroa sig på förhand, utan mitt råd till dig blir "Go with the flow" (ta det som det kommer). Gör ditt bästa i alla kurser på gymnasiet, inklusive idrott och hälsa 1-kursen och Lycka till med dina studier!
Vänligen
Julia syv
Hej Belle, jag fick nu svar från Rektor på Perstorps gymnasium >>>- var god läs nedan:
"I kursplanen för Idrott 1 står:
Eleven kan med goda rörelsekvaliteter genomföra en bredd av aktiviteter som utvecklar den kroppsliga förmågan.
Och
Eleven kan med goda rörelsekvaliteter genomföra aktiviteter i naturmiljöer.
Detta är utdrag ur kunskapskraven. När det gäller första meningen så tror jag att flera idrottslärare, åtminstone vår, försöker variera sina lektioner och då blir orientering ett inslag.
I den andra meningen framgår ganska tydligt att ett moment i Idrott 1 bör ha med aktiviteter i naturmiljöer att göra och då kan orientering vara ett alternativ.
MEN det står ingenstans att det måste vara orientering, det bestämmer varje idrottslärare själv. På Perstorp Gymnasium tror jag dock att man en gång i kursen prövar på momentet Orientering."
Svaret vi fick från >>Munkagårdsgymnasiet i Tvååker är att ..."vi kommer att använda oss av kartor och att ”hitta rätt” men det kan nog inte kallas orientering i generell bemärkelse. Vi jobbar alltid i grupp och man blir aldrig ”ensam” ute i skogen ☺. "
Rektor på en gymnasieskola svarar så här:
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Den fysiska aktivitetens och livsstilens betydelse för kroppslig förmåga och hälsa.
Motions-, idrotts- och friluftsaktiviteter som utvecklar en allsidig kroppslig förmåga.
Träningsmetoder och deras effekter, till exempel konditions- och koordinationsträning.
Rörelse till musik samt dans.
Utemiljöer och naturen som arena för rörelseaktiviteter och rekreation.
Metoder och redskap för friluftsliv.
Säkerhet i samband med fysiska aktiviteter och friluftsliv.
Åtgärder vid skador och nödsituationer, till exempel livräddande aktiviteter vid blödning och drunkningstillbud.
Kosthållning, droger och dopningspreparats betydelse för hälsa och prestation.
Spänningsreglering och mental träning.
Arbets- och studiemiljöer: samspel mellan situationens krav och människan utifrån ergonomiska aspekter, till exempel kroppslig balans och lyftteknik.
Huruvida orientering är obligatorisk är en fråga man får diskutera med aktuella lärare eftersom det är idrottslärarna som är bäst lämpade att tolka kursplaner och kunskapskrav för denna kurs.
Hej igen, nu fick vi svar även från Dille gård >>- var god läs nedan:
"Vi på Dille Gård arbetar (inte bara i kursen Idrott och hälsa 1) en hel del med karta, kompass och gps i många olika sammanhang för att upptäcka omvärlden och för att skapa intresse, förståelse och inspiration kring vistelse på nya platser. Om man kallar det orientering så är svaret absolut ja på frågan om det ingår i undervisningen. Om man kopplar ihop orientering med tävling, terränglöpning i skogen, svett och gegga upp till ljumskarna så är det knappast förekommande i undervisningen hos oss. Dock kommer vi under Idrott och hälsa 1 att använda karta och kompass i skogen obligatoriskt men utan tävlingslika former."
Vi fick också svar från Polhemskolan >>, var god läs nedan:
Hittills har alla lärare på Polhemskolan jobbat med orientering i någon form, men då i form av stadsorientering eftersom vi inte har praktiska möjligheter att bege oss till skogsområden.
Till hösten kommer vi sannolikt att släppa det lite mer fritt för varje lärare att välja om momentet ska ingå som betygsgrundande examination. Jag tror dock att det kommer att finnas med i undervisningen hos de flesta.
Eleven bör ha klart för sig att just orientering inte är ett eget kunskapskrav på gymnasiet utan en liten del av många andra praktiska delar. Detta skiljer sig en hel del från grundskolan där orientering väger mycket tungt och där man ofta jobbar länge med det. Vi hinner oftast inte ha mer än max 4 pass stadsorientering.
Med vänlig hälsning
Polhemskolan
Svar från Nynäshamns gymnasium>>, var god läs nedan:
"På Nynäshamns gymnasium har vi orientering och det brukar vara en del som har till en början motstånd till det momentet.
Men när vi har haft intro och börjat i närområdet så brukar det inte innebära några problem.
Jag har snarare den uppfattningen att många har blivit omvända och tycker efter ett tag att det är ganska skoj."
Här kommer svar från idrottslärarna på Jensen i Göteborg>>>:
"Hej!
Eleverna får orientera till varje idrottslektion eftersom vi är på olika ställen. Så då använder dom mobilen för att orientera sig fram.
I teorin går vi igenom karta och kompass, lär oss karttecken samt ta ut kompassriktning.
Sedan har vi kört stadsorienteting med övningar."
Men vi önskar att du inte låter denna fråga styra ditt gymnasieval, känns vanskligt att göra sitt gymnasieval utifrån att man vill slippa orienteringen.
hej igen, ännu ett svar från en person som är bra insatt i den aktuella problematiken; var god läs nedan:
Kursplanen nämner inte orientering specifikt i betygskriterierna men betonar deltagande i en bredd av aktiviteter (varav orientering brukar räknas som en). När det gäller friluftsliv ska man kunna visa att man kan hantera olika redskap (som t ex karta och kompass).
Det är vanligt att det inom idrott och hälsa 1 på gymnasiet genomförs orientering/orienteringsövningar någon/några gånger per termin och om man inte deltar, leder det till bristande närvaro och svårigheter att visa att man behärskar t ex kartläsning.
Med vänlig hälsning
L.
Nej, orientering är inte ett kunskapskrav. Däremot är "Utemiljöer och naturen som arena för rörelseaktiviteter och rekreation" ett centralt innehåll. Där ingår orientering om den undervisande lärare bestämmer sig för det.
Det vore bra för dig att öva på orientering. Det är ju, faktiskt, bra att kunna i verkliga livet. Skönt för dig är att eftersom det inte är ett kunskapskrav, riskerar du inte underkänt på kursen, hur illa det än är ställt med just den förmågan.
:)
Frågor och svar taggade med 'specialpedagog' (28 st.)
-
Jag undrar vad man ska göra för att bli specialpedagog efte gymnasiet?
Jag går i gymnasiet och läser samhällskunskap, har nu bestämt mig att bli specialpedagog men vet inte vad jag ska göra efter gymnasiet och hur länge jag ska plugga vidare i. Jag undrar även steg för steg hur långt tid det tar efter gymansiet att...
Hejsan,du får gärna kika på information på framtid.se/yrke/specialpedagog i avsnitt/stycke UTBILDNING läser du i yrkespresentationen om att för... Läs hela svaret -
Komplettera till specialpedagog?
Jag är utbildad speciallärare och vill gärna komplettera min utbildning till att bli specialpedagog Hur går man tillväga??
Hej,du kan antingen söka till specialpedagogprogrammet och när du är ANTAGEN ansök om Tillgodoräknande av tidigare utbildning och du får svar ang.vilka delar av specialpedagogprogrammet som du... Läs hela svaret -
Vill bli specialpedagog?
Hej jag har pluggat 4 år till grundskollärare 4-6 men vill bli specialpedagog. Sedan 2020 så har jag jobbat som lite som lärare samt mest timanställd på grundskolan(behörig). Men enligt specialpedagog utbildningen så stryks timanställd arbete...
Hej,jag vet inte varför timanställning ej gäller men jag har en gissning: som timanställd (vid behov) så hoppar man in då och då och undervisar i olika klasser och kanske också i olika... Läs hela svaret -
Förskollärare som vill byta riktning?
Hej! Jag är nyutbildad förskollärare, vill arbeta med barn och något meningsfullt. Vad kan jag studera till eller vilka kurser skulle ge mig bredare jobb möjligheter för att bygga på min utbildning?
Hejsan,min första tanke är att du bör samråda med studievägledare på förskollärarprogrammet; hen borde få liknande frågor ganska ofta och kan säkert ge bra tips... Läs hela svaret -
Vill bli lärare, tips?
Hej, Jag känner mig ganska kluven just nu. Jag vill bli lärare och har studerat komvux i två år nu för att få en gymnasieexamen. Jag har en examen nu men behöver matematik 2 för att bli behörig för lärare f-3. Matematik läser jag...
Hej!Engelska är i Sverige nästan som "andra modersmål" för väldigt många. Eleverna börjar läsa engelska tidigt, de tittar på filmer och lyssnar till sånger på... Läs hela svaret -
Jag vill bli något inom socionom?
Hej Jag är grundlärare f-3 och vill läsa en master/vidareutbilda mig, men jag är mer sugen på socionom/något med inriktning att arbeta med barn som har det svårt. Tips? på utbildning? vad jag kan göra? vill helst inte behöva läsa 3...
Hej Sabina!du skriver om att du vill jobba med barn "som har det svårt". Barnen kan ha de svårt på olika sätt. T.ex om barnen har svårt att lära sig läsa, skriva och räkna... Läs hela svaret -
Omvandla en specialpedagog utbildning till en master?
Hej, Jag funderar på att vidareutbilda mig till specialpedagog efter min förskollärarexamen. Min fråga är ifall jag kan lägga på 30hp på min specialpedagog utbildning och då få en master?
Det är en fråga du måste ställa till studievägledare på den institutionen där du vill ta masterexamen. -
Skillnaden på utbildningarna?
Hejsan Jag har nu läst lite om speciallärare och specialpedagog, men förstår inte riktigt skillnaden på dem. Speciallärare så hjälper man barn som behöver stöd, men det jag inte förstod vara matematikutveckling. Innebär det att...
Hej Leah,för att bli en speciallärare eller en specialpedagog tar man ut lärarexamen, jobbar sedan i några år och efter det söker till ett påbyggnadsprogram för... Läs hela svaret -
masterprogram för förskollärare?
Hej! jag läser till förskollärare och undrar, ifall jag läser till något master program efter examen, kommer det gynna mig på något sätt? jag har försökt kolla runt efter info om det men kan ej hitta. Tänker ex på en vanlig...
Hej!med utbildning till förskollärare kan man även få jobb som rektor/forskolechef och det är inte någon nackdel att ha mer utbildning om man söker anställning som skolledare, men... Läs hela svaret -
Grundskollärare inom fritidshem till Specialpedagog?
Kan man vidareutbilda sig specialpedagog om man har en grundskoleexamen inom fritidshem?
Hej Sia,För behörighet till det Specialpedagogiska programmet krävs (som behörighet beskrivs idag, februari 2021) att du tar ut din lärarexamen och arbetar som lärare... Läs hela svaret -
Utbildning till specialpedagog eller speciallärare?
Hej! Jag har gått gymnasiet (natur-natur) och skulle nu gärna vilja bli lärare. Jag har funderat på att vidareutbilda mig till specialpedagog eller speciallärare efter det att jag gått en lärarutbildning. Vad behöver jag gå för att bli...
Hej, du får gärna läsa info på framtid.se/yrke/specialpedagog och på Framtid.se/yrke/hogskolelarareAtt undervisa blivande lärare kan man på olika sätt: som... Läs hela svaret -
Är man specialpedagog om man har en master i specialpedagogik?
Hej, Jag har funderat på att läsa en master i specialpedagogik på Uppsalas universitet. Jag har en magisterexamen i logopedi och är leg logoped. Kan jag arbeta som specialpedagog om jag läser en master i specialpedagogik? Eller måste jag läsa specialpedagogprogrammet?
Hejsan, vi fick svar från studievägledare på en av lärarhögskolorna, var god läs nedan:" Om man önskar bli specialpedagog är det Specialpedagogprogrammet... Läs hela svaret -
Specialpedagog utan 3 års utbildning?
Hej! Jag har jobbat som förskollärare i 10 år och skulle nu vara intresserad av att jobba som konsult som en specialpedagog. Jag har mycket erfarenhet från barn med speciella behov men skulle även vilja ha någon sorts ytterligare utbildning bakom mig. Jag vet att det finns en utbildning på 3...
Hej Rebecca,jag vill börja med att svara att vi på FRåGA SYV kan tyvärr inte svara på just den här frågan. Men du får gärna läsa mitt resonemang, nedan, och hoppas... Läs hela svaret -
Socialpedagog eller fritidsledare?
Hej! Jag har länge varit intresserad av att jobba med människor, speciellt barn/ungdomar, som lever i svåra förhållanden eller som har det svårt i skolan och har därför sökt in till en utbildning som socialpedagog, med mångkulturell...
Hej,menar du i fråga nr.1 den här yrkeshögskoleutbildningen: utbildning/mangkulturella-finska-folkhogskolan/behandlingspedagog-med-interkulturell-profil ? Vad är det för skillnad på... Läs hela svaret -
validering inom särskolan?
Var hittar jag hur jag kan validera bort olika ämnen inom specialpedagog/pedagog/särskolelärare? Jag har ingen möjlighet att läsa in ämnen som saknas för att bli behörig till lärarutbildning men har gedigen kunskap/erfarenhet och betyg i...
Hej,om man utan fullständig gymnasial utbildning vill komma in på högskola, så finns det idag möjlighet att söka på "reell kompetens": 3 års arbetslivserfarenhet + ett antal godkända... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga