Elev x
    jag går mitt första år på gymnasiet och är delaktig i alla ämnen. Jag får bra betyg, inte lägre än C i nåt ämne hittills. Jag förväntar att det ska gå så bra hela tiden. Men tyvärr av vissa skäl är jag inte delaktig i idrotten. Lärare säger till mig att jag inte kommer att få någon examen. Vad kommer att hända?
    Jag har ju bra betyg, så när jag får mitt studieintyg kan jag få ut någon examen på den? Hur lång tid kommer det att ta? Måste jag sitta med äldre människor på komvux även om jag fått bra betyg?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Eftersom Idrott och hälsa 1 är en obligatorisk kurs går det inte att få examensbevis utan betyg i den kursen - på Gymnasiet. Men på komvux är det tvärtom; betyg i den kursen får ej ingå.

    Med Studiebevis från gymnasiet söker du till komvux och kommer behöva läsa minst en kurs på komvux för att sedan kunna ta ut examensbevis från komvux. Det kan finnas möjlighet att läsa en komvux- kurs på distans eller göra en prövning: ex kan du göra prövning i matte 1 och om du får högre betyg än du fick på gymnasiet, får du det högre betyget in i examensbevis från komvux.