Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    på gymnasiet, i Sverige, finns utbildning till Sjöintendent som 1-årig riksrekryterande utbildning (under årskurs 3 på gymnasiet) på Rönnowska skolan i Helsingborg>>den utbildningen kan sökas av elever från hela Sverige till åk3 på gymnasiet, dvs man läser två år inom Restaurang- och livsmedelsprogrammet på en gymnasieskola på sin bostadsort och kan sedan söka läsa sista året på Rönnowska i Helsingborg (en utbildning som heter Sjöintendentur/sjökock).
    Om man på gymnasiet ej kan utbilda sig till Sjöintendent (t.ex att man inte kommer in på utbildningen på Rönnowska skolan i Helsingborg av någon anledning) då finns det andra alternativ att titta på:

    1). Utbildning på arbetsplatsen
    Som regel söker man anställning inom sjöintendentur på de "befintliga meriter", dvs det man redan har "i bagaget" + man behöver skaffa sig Läkarintyg för "sjöfolk". För vidareutbildningar står det, som regel, rederiet för.

    Intyg som krävs för att arbeta på färjorna
    I Sverige behöver man för att arbeta på färjorna inom intendenturen, följande intyg:
    Läkarintyg för sjöfolk, Certifikat i grundläggande säkerhet, Certifikat i sjöfartsskydd.
    Det som personen i regel själv behöver skaffa sig är Läkarintyget, de andra intygen får man efter de utbildningar som rederiet står för. Liknande regler och villkor gäller i andra Nordiska länder, ex. i Norge och Finland.

    2). Ännu ett alternativ är att utbilda sig till "militär-kock"; för att jobba inom Försvarsmakten. För information om det alternativet var god kontakta försvarsmaktens rekryteringslinje. Här tänker jag på att även militära fartyg har kockar och därför bör sådan utbildning finnas inom försvarsmakten. Se information om hur du kommer i kontakt med FM´s rekryteringslinje på https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/kontakta-oss
    *************
    Sjöintendent är ju en sjö-KOCK och då är min uppfattning att eleven inför det tredje året på RL, om hen vill bli Sjöintendent genom sin gymnasial utbildning, bör de två första åren läsa på RL´s nationell inriktning Kök och servering. Men du får gärna kontakta de som jobbar på Rönnowska skolan i Helsingborg för att det är där utbildning till sjöintendent ges.
    Jag tror du kommer få svar, från Rönnowska skolan i Helsingborg att du måste gå inriktning kök-och-servering om du ska få en chans att komma in på sjöintendent-utbildning år3 på gymnasiet på Rönnowska skolan i Helsingborg. "Farorna" här är att om du egentligen vill gå den andra inriktningen, alltså RL/bageri-och-konditori och väljer gå den andra inriktningen "bara för att" ha en chans att komma in på år 3 på Rönnöwska men sedan så kanske det inte blir så, då blir det väldigt tråkigt i så fall.
    Varför skulle du inte komma in? Jo, utbildningen är riksrekryterande och eleverna från hela Sverige söker; du kan tyvärr förlora i konkurrensen och inte komma in. En annan anledning är att om du då inte är 18 år fyllda och dina vårdnadshavare motsätter sig att du ska flytta till Helsingborg då kan du inte göra det (det är vårdnadshavare som bestämmer var man, som icke-myndig, bor); tredje anledning kan vara att du och din familj inte har råd att betala för de omkostnader som tillkommer med att gå på gymnasiet på annan ort; ännu en "fara" i att utbildningen till sjöintendent på Rönnowska kan t.ex läggas ner (finns ingen garanti på att den ska vara kvar tills det blir dags för dig att söka till år3 på gymnasiet).
    Så, mitt råd är att i fall du helst vill gå inriktning RL/bageri-och-konditori att du söker till den i första hand. Men du får gärna kontakta personal på Rönnowska skolan i Helsingborg för mer information om utbildningen till  Sjöintendent

    Studie- och yrkesvägledare