Marcus
    Vad är skillnaden mellan supporttekniker och it tekniker? Vem tjänar mest?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    IT-tekniker arbetar med att lösa stora som små problem inom IT-driften.
    IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.

    Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.

    För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.

    *** *** ***

    Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
    och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600

    *** *** ***

    En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.

    Hälsningar
    Mikael SYV

    Frågor och svar taggade med 'motsvarande tabell' (3 st.)

    • HR

      Naturkunskap på Ekonomilinjen?

      Hej! Jag har slutbetyg från 3-årig ekonomisk linje på gymnasiet från 1989. Jag hade naturkunskap som tillval. Vad motsvarar detta i dagens system? Behöver jag läsa till ytterligare för att ha behörighet naturkunskap 2? Tack på förhand.

      Milla : : Hej Ulrika,titta i Tabeller över äldre motsvarigheter till dagens kurser>> - om man har godkänt betyg i kursen Naturkunskap B, eller om man har godkänt betyg i "Naturkunskap två... Läs hela svaret
    • Maja

      Särskild prövning i projektarbete?

      sedan tänker jag göra prövning i projektarbete med, som jag förresten fick G i. Ska jag söka särskild prövning som vanligt? Eller hur blir det? Jag tog studenten 2012.

      Julia: : Hej Maja, Se i Tabellen för utbyteskomplettering>> - att Projektarbete inte nämns, inte finns i listan, betyder att det inte finns någon motsvarande kurs. Det är därför tyvärr inte möjligt att höja betyg i den kursen. Vänligen Julia SYV
    • Niklas

      företagsekonomi b?

      Hej! Jag gör just nu prövningar på komvux. Efter 30 juni så kan jag inte längre läsa upp enligt gamla betygssystemet. Företagsekonomi B läste jag under gymnasiet, då va detta en 150 poängs kurs. Företagsekonomi 2 ska motsvara Företagsekonomi B men ger bara 100 poäng. Om jag läser...

      Anna: : Hej Niklas, jag har nu samrått med kollegorna och med expert på just det område - motsvarande kurser och ersättningsmöjligheter och fick följande svar: det går tyvärr inte ersätta betyg i... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga