Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32007 frågor besvarade.
It support och it tekniker, skillnaden?
1 Svar
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
*** *** ***
Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600
*** *** ***
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
Hälsningar
Mikael SYV
Frågor och svar taggade med 'Gy2011/vux 2012' (4 st.)
-
Räknas betygen i meritkurserna med i jämförelsetalet?
Hej! Räknas betygen i meritkurserna med i jämförelsetalet eller räcker det med att ha godkänt i dessa kurser för att få en merit på 22.5? Alltså behöver man ha A i alla kurser, även meritkurserna för att få högsta...
Hej Emma!För yngre personer som läser (eller läste) i det nya systemet, efter gymnasiereformen Gy2011/Vux2012 gäller de reglerna som finns att läsa på... Läs hela svaret -
Områdeskurs - gäller de fortfarande och HUR?
Hej! Jag har planer på att gå jurist och försöker nu pussla ihop vad jag ska läsa för att få upp mina meritpoäng till max. I och med detta stötte jag på fenomenet med meritpoäng för områdeskurser. Jag förstår att...
Hej Markus,med gymnasiereformen Gy2011/Vux12 skedde det stora förändringar. Men hur som helst går det inte att skaffa sig Nya meritpoäng genom Områderskurser. De som redan har... Läs hela svaret -
Motiveringen att ta bort slutbetyg?
Vad var regeringens motiveringen till att ta bort slutbetyg och ersätta den med yrkesexamen respektive högskoleförberedande examen i Gy2011?
Hej Anders,Gymnasiereformen 2011-12 var tänkt att leda till att ungdomarna på yrkesprogrammen blir bättre förberedda för yrkeslivet och att ungdomarna på de högskoleförberedande... Läs hela svaret -
företagsekonomi b?
Hej! Jag gör just nu prövningar på komvux. Efter 30 juni så kan jag inte längre läsa upp enligt gamla betygssystemet. Företagsekonomi B läste jag under gymnasiet, då va detta en 150 poängs kurs. Företagsekonomi 2 ska motsvara Företagsekonomi B men ger bara 100 poäng. Om jag läser...
Hej Niklas, jag har nu samrått med kollegorna och med expert på just det område - motsvarande kurser och ersättningsmöjligheter och fick följande svar: det går tyvärr inte ersätta betyg i... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga