Elev

    Hej! Jag har två gymnasium som jag funderar över och jag vet inte vilket som jag ska ha som mitt första val. Jag ska gå natur och jag tar skolan väldigt seriöst. Skola A ligger längre bort ungefär 1 timme från mig. Men den skolan verkar vara mycket trevligare, bättre elever och bättre lärare. Den skolan har dock väldigt höga antagnings poäng så därför är det inte säkert att jag kommer in. Det är nog ganska hög press på eleverna och jag vet inte om det är en bra eller dålig grej för mig. Den andra skolan ligger mindre än 5 min från mig. Den skolan är mindre trevlig, tråkigare byggnad, dålig mat och eleverna är inte lika motiverande. Men jag får mycket mer fritid och inte lika mycket press på mig. Hur ska jag tänka när jag gör valet? Jag uppskattar ett snabbt svar de närmsta dagarna!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Johannes!
    Att pendla en timmer enkel väg (det blir 2 timmar varje skoldag och kanske ännu längre tid vid förseningar i kollektivtrafiken) är på gränsen till för vad är rimligt.
    Den allmänna rekommendationen är att försöka se till att ha max 45 min enkel väg till gymnasieskolan (helst ha skolan ännu närmare, inom 30 min från bostaden). Det är inte alltid som kollektivtrafiken funkar bra, det kan bli förseningar. Bäst är det att kunna gå eller cykla till sin skola för att inte vara beroende av kollektivtrafiken.
    Du nämner mat-frågan och "trevligare elever" i din fråga. Vilken mat som serveras i skolrestaurangen kan ändras från ett läsår till nästa ganska mycket (åt båda hållen - till det bättre och till det sämre). De elever som du i första hand kommer att träffa kommer att gå i din egen klass och ingen vet idag vilka de blir (för att antagningen är ännu inte färdig utan blir färdig i bästa fall till midsommar men i praktiken först under första 2 veckorna in på skolåret - då eleverna ska fortfarande kunna komma in från RESERVkön).
    Din gymnasieutbildning blir mycket till Vad du själv Gör det till! Du ska inte vänta på att lärarna serverar information till dig. Du kan själv söka information. Det finns oändliga möjligheter på Internet. Du kanske känner till en sida där du själv kan lära dig mer inom matematik - Matteboken.se där det nu även finns en "undersida" om Programmering.
    Vilka elever som kommer att gå i din klass kan du inte veta på förhand. Det kan också förändras snabbt: familjerna kan flytta, eleverna kan sluta och börja på skolan av olika anledningar. Och detta gäller även lärare: de kan bli långvarigt sjuka eller föräldralediga eller flytta långt och ibland händer det med kort varsel. Så du bör, enligt min mening, inte "hänga upp dig på" vilka lärare eller elever som finns på skolan (för att detta kan ändras ganska snabbt), utan du vinner mycket på att satsa på dig själv: t.ex med alla medel vässa din Studieteknik (se vår sammanställning på gymnasieguiden.se/studieteknik), lära dig mera inom alla kurser som finns inom ditt gymnasieprogram, vilket du i mångt och mycket kan göra på egen hand och använda lärare som handledare (fråga dem vid behov).
    Det är du som bestämmer men i den situationen som du beskriver i din fråga skulle jag personligen vilja gå på en skola som är nära min bostad för att ha mer tid för självstudier, mer fritid och mer tid för återhämtning (t.ex kunna sova nästan en timme längre varje morgon! :).

    Studie- och yrkesvägledare
    • Elev : tack för hjälpen!
    • Mikael : Vi är glada om våra svar blir till hjälp!