Anonym
    Hej! Jag ska börja tvåan och jag vill plugga utomlands i i norra Kalifornien, helst Santa Rosa men San Fransisco området är helt okej. Men, utav personliga anledningar måste det vara just där specifikt. Jag ska börja tvåan denna terminen. Jag har sökt omkring i olika organisationer men hittar inga tydliga svar på mina frågor, funderingar osv men jag hittade några alternativ jag funderar på.
    Jag behöver hjälp med att välja en av dessa eller om ni har några rekommendationer. Behöver även hjälp med hur detta ser ut för min skol-gång och vad det gör när jag vill söka till ett universitet (i England). Då jag vill helst INTE gå om ett år på grund av detta, utan vill istället antingen ersätta det för andra terminen av 2an (börjar min första termin nu) eller att ersätta hela trean. Vet inte om detta är möjligt men, det är därför jag frågar er. Och, kom ihåg, mitt mål är inte direkt att ta studenten, det är att få 3 års utbildning som underlag till att sedan ansöka till ett universitet i England, och jag vet ju inte vad de vill ha.

    1. EF (Education First Språk kurs). Ett ideal hade varit EF språk kurs i San Fransisco, men mitt problem med det är att jag endast kommer studera ett språk, vilket antagligen innebär att jag behöver gå i tvåan året efter ändå, och att detta inte räknas som ett år av skola. Om jag har fel, är det perfekt. En bra sak med detta hade varit att jag kan göra det i 6 månader och börja i Januari, samtidigt som det är nära Santa Rosa.

    2. EF (Education First Utbytesstudent). Hade också varit mycket bra, men problemet är att jag inte vet var i Kalifornien de erbjuder det, då det bara står Kalifornien och går inte mer specifikt än så verkar det som. Ett annat problem är att detta hade varit mitt sista år, vilket innebär att jag hade gått ur 2an och sen gått High School istället för 3an. Det positiva är att jag antar att detta inte hade varit ett problem för ett Engelskt universitet, då jag fortfarande för en "normal" utbildning och har betyg ifrån ettan och tvåan, men jag är ju inte säker.

    3. Cardinal Newman High School (En skola i Santa Rosa), där de erbjuder ett utbytesstudent alternativ där man får gå i skolan och stannar med en familj, detta hade hänt under 3an istället för 2an. Detta är den perfekta platsen, och egentligen, det perfekta alternativet om de har platser. Problemet är priset, som når ca 200 000 kronor för ett år. Men om man tänker efter är det första alternativet 100 000 kronor för 6 månader, så det är relativt likt värde mässigt men blir ju ändå mer. Igen, jag vet inte om detta kan ersätta trean, men det blir ju som alternativet åvanför.

    4. Rotary Club. Det här var det mest förvirrande alternativet men låter både otroligt bra, och otroligt dåligt, men inte samtidigt utan det beror på. Helt enkelt, det jag har förstått när det gäller detta är att de bara sätter mig i en familj som skrivit upp sig för att ta emot elever och ger mig bara en skola i närheten. Problemet är att man inte kan ansöka om var specifikt, utan de vill att du nämner olika platser du helst vill åka så kanske de väljer det. Dock är detta helt gratis (förutom flygbiljett och mat mm). Så, om jag får be om en specifik plats (Santa Rosa eller nära) så låter det ju perfekt. Igen, detta hade ju varit som att antingen ersätta trean, eller halva tvåan.

    Okej, så, här är mina alternativ just nu tills jag hittar andra om det finns några. Om ni vet mer om några av dessa och har information om vad jag kan göra hjälper det. Men fundamentalt kommer allt ner till att jag inte vill lägga till ett år av gymnasiet, och undrar, utav alternativen om det ens är möjligt eller vilka av de är möjliga. Då om jag tar ett halv-år av tvåan (andra terminen) verkar det som att det hade ställt till saker, speciellt om det är språk men även om det är vanlig skola, om inte, perfekt jag är nöjd med det. Sen finns det ju möjligheten att ta ett helt år, istället för trean, och om det är en vanlig utbildning för ett helt år låter det ju rimligare att inte behöva lägga till ett år (igen, beroende på vad Engelska universitet kräver).

    Ni kanske undrar om jag är helt 100% på att jag ska gå på ett Engelskt universitet, vilket jag kan garantera, då jag är Engelsk och vill hem, vilket inte kommer ändras.

    Tack så himla mycket för er tid och vilken hjälp som helst ni kan ge!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anonym,

    det är en svår fråga att besvara, som du ställer.

    För det första, så kan man inte sammanföra en icke-avslutad gymnasial utbildning från Sverige med stdier utomlands och få Gymnasiekompetens som leder till att man kan bedömas som behörig till högskole-/universitets-studier. Det är i alla fall vad jag tror... känner inte till några sådana möjligheter. Du behöver alltså få Examensbevis från gymansiet i Sverige (vilket tar minst 3 år på heltid att uppnå). Om du behöver bo utomlands - kanske du kan söka till Korr (distans) >> och läsa på distans och få examensbevis från ett svenskt gymnasieprogram, även om du då bor utomlands.

    ang. Rotary - så är det ett år man läser utomlands och sedan återkommer till sina studier i Sverige - man blir på så sätt klar med gymnasiet på fyra år; det går inte att "ersätta" utan man "förlänger" i stället. Utomlands kan man läsa på Svenska Gymnasieskolor som finns i Europa, ej i USA. Det finns några få svenska gymnasieskolor utomlands - se gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=&profession=&variant=&sport=&county=UTOMLANDS.

    Sedan - om studier på eftergymnasial nivå i England. "Brexit", du vet...? Hur det blir med den saken, vet man ju inte än... Brexit kan påverka möjligheter att, som svensk, läsa i England - allt från bedömning av behörighet till möjlighet att få studiemedel från CSN för studier i England. Tips - kontakta just den skola i England där du vill läsa sen och kontakta CSN, om du är intresserad av att få veta vad prognosen är för dig att kunna få studiemedel för studier i England.

    Länktips - Svenska gymnasieskola i London;

    studera.nu/studera-utomlands/studera-utomlands

    csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/utlandsstudier-med-studiemedel.
    Vänligen
    ANNA