Sergie
    Hey jag har några frågor om arkitekt :

    Kan arkitekten göra sitt eget företag ?

    Hur Bygger dem hus ? alltså kontaktar dem en bygg företag och betalar för att bygga sina hus ?

    kan en arkitekt sälja sitt designade hus före bygg ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sergie,

    det är möjligt för arkitekter att starta egnaföretag. Arkitekten kan också vara anställd hos olika arbetsgivare som arkitektbyråer, byggfirmor, kommuner och andra arbetsgivare.

    Själva "byggandet" är det byggarbetare<< som utför men arkitekten kan "övervaka" för att försäkra sig om att byggandet går rätt till.

    Som anställd får arkitekten vanligtvis månadslön och det är i så fall arkitektens arbetsgivare som "säljer" det som arkitekten har producerat: förslag till byggnader /ritningar och beskrivningar om hur det ska byggas/.

    Som egenföretagare bestämmer man själv vad man producerar och till vem man säljer det man producerar.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Läs gärna i yrkespresentationerna - Arkitekt<< och Egenföretagare<<.

    Bästa hälsningar

    ANNA