Stefan

    Hej Jag undrade en sak. Om jag läser en kurs på 7,5hp på 5 veckor, visst motsvarar det då 1,5hp poäng i veckan? Med andra, visst läser jag då på heltid? Och i så fall, kan jag då söka csn för heltidsstudier? Har hört så olika från människor. Vissa säger att den räknas som en kurs på kvarts fart per automatik för att det är en 7,5hp kurs och därmed inte möjligt att få csn överhuvudtaget, oavsett om man läser den på heltid. Tack för svar! Mvh/Stefan

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Stefan,
    du kan alltid Ansöka om studiemedel. Sedan svarar CSN om du för just "de här studierna" kan få studiemedel och i så fall om det blir för halvtidsstudier, för studier på 75% av studietakt eller för heltidsstudier. I den situationen du beskriver är det viktigt hur din högskola eller universitet kommer registrera: datum påbörjat och datum kursslut. Om kursen går på 25% av studietakt, kan inte du självmant välja att läsa den på heltid. Du måste följa upplägget som finns för den kursen. Om kursen går på heltid (alltså alla kursdeltagare läser den kursen på heltid), då ser jag ingen anledning till varför du inte skulle kunna få studiemedel för heltidsstudier. Men det är CSN som bestämmer i frågor om studiemedel, så du kan med fördel kontakta CSN och få svar direkt från de som jobbar just specifikt med frågorna om olika studiestöd, bl.a studiemedel. Kontaktuppgifter till personal på CSN finner du på csn.se/kontakt

    Studie- och yrkesvägledare