Alexander
    Hej, just nu läser jag Teknikprogrammet på NTI-Gymnasiet i Malmö och mina framtida mål är att läsa Civilingenjörs utbildningen på Lunds Tekniska Högskola. Mina betyg är ganska bra men inte topp-presterande, vilket innebär att jag inte har några F. När jag senare ska söka till LTH, och om jag inte blir antagen, kan jag då läsa Tekniskt Basår på skolan BARA för att få en garanterad plats på en Civilingenjörs utbildning?

    Är lite tveksam hur det fungerar.

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Det fungerar så att basår bestämmer varje lärosäte om de ska erbjuda och om vilka behörighetskrav som ska gälla, förutom att man måste ha Grundläggande behörighet -därför kan LTH bestämma att de ska ta bort basåret eller behålla det men införa förändrade behörighetskraven t. Ex kan skola bestämma att börja krävs godkänt betyg i några gymn.kurser dom idag inte krävs eller besluta att endast obehöriga till civilingenjörsprogrammet är välkomna att söka till basåret - du kan höra med LTH om vilka framtida planer de har, men helt säkert kan man veta först 15 mars när Ansökningsperioden till hösten börjar.

    Ang.garantiplatser efter basåret... Det är även i den frågan som varje lärosäte får bestämma på lokal nivå, om de erbjuder platsgaranti och i så fall på vilka utbildningar.

    Oftast brukar det vara så att på de mest populära utbildningar erbjuds det inte garantiplatser och att man kan få plats på ngt annat program än man egentligen vill hå på; detta för att det ej går ta in folk från basåret framför dem som kommer från gymnasiet med högre betyg.