David
    Om jag har en utländsk gymnasieutbildning från Storbritannien som ger mig behörighet till "högre teknisk utbildning i Storbritannien" så blir jag med "stor sannolikhet behörig till liknande utbildning i Sverige med undantag av Svenska språket". Jag "behöver kunna svenska motsvarande godkänt betyg i svenska eller svenska som andraspråk 3 som är tredje gymnasiekurs i svenska".

    Nu till min fråga. Kan jag plugga svenska (Svenska 1,2 och 3) på distansgymnasium för att få fullständig behörighet tillsammans med utländsk gymnasieutbildning till svenskt universitet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Om distansgymnasium tar in dig eller inte, vet inte vi här på fråga SYV - fråga distansgymnasium vad det är för villkor du måste uppfylla: t.ex om du måste vara folkbokförd i Sverige eller om det inte krävs ? Hermods har från Skolverket uppdrag att ge "utlandssvenska elever" undervisning i svenska kurser, men exakt vilka kriterier man måste uppfylla för att räknas som •utlandsk svensk• vet vi inte; men det måste Hermods kunna svara på.

    Om du får godkänt betyg i svenska 3 eller svenska som andraspråk 3, oavsett på vilket sätt du får det betyget , blir du behörig till högskolestudier i Sverige med undervisningsspråket svenska. Det finns också utb på svenska högskolor och universitet med undervisning på engelska.

    • : ok, tack för svaret
    • Julia : Hoppas mitt svar blir till hjälp!