V
    Hej jag går i 2an på samhällsprogrammet just nu och har börjat fundera på vad jag ska skriva om på gymnasiearbetet i trean.

    Jag har hört att det är väldigt viktigt att man skriver om något som man är intresserad i och som man inte tycker är tråkigt. Rymden är ett ämne som jag har varit intresserad i länge och jag tror att om jag hade valt att skriva om det i mitt gymnasiearbete så hade jag troligtvis inte tröttnat.

    Men nu är frågan om det egentligen går att skriva ett gymnasiearbete om rymden när man går på samhällsprogrammet? Jag har kollat på astronomisk ungdom på nätet och deras tips om på vad man kan skriva om när man går på samhällsprogrammet inom rymden, men jag vet inte direkt om mina lärare hade godkänt att jag hade skrivit om rymden. Sen är det ju också väldigt viktigt att ha en detaljerad frågeställning när man skrivet ett gymnasiearbete. Så nästa fråga är om ni har några allmänna områden inom rymden som jag skulle kunna hitta en frågeställning om att skriva.

    Jag är medveten om att jag måste ha flera andra alternativ om vad jag ska skriva om i mitt gymnasiearbete men jag skulle gärna vilja veta om det finns någon chans att det går att skriva om rymden eller om jag ska kasta den idén i sopporna direkt.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Det är mycket viktigt att få godkänt betyg på gymnasiearbete för att det i annat fall inte går att få sitt examensbevis och tema för gymnasiearbete måste godkännas av din handledare för GA som du får på fin skola. Därför är mitt råd att du tar reda på vem handledare för gymnasiearbete blir och pratar med den personen.

    Vad jag eller en annan SYV tycker om temat för GA kommer inte att spela någon roll men vi kan försöks ge dig några argument som du kan testa på din handledare för GA, ex.om du tar temat om hur samhällsstrukturer har förändrats pga rönen som har samband med rymden eller om du försöker förutspå de samhällsförändringar som kommer att inträffa om det blir möjligt att välja leva på en annan planet, t.ex på Mars så tycker jag du kan (förhoppningsvis ) få igenom det temat. Ett annat förslag är att du jämför olika länders bidrag till rymdforskning: ekonomisk och kunskapsmässigt och vilka samarbeten som finns mellan länderna men även tittar på konkurrens och hemligheter när länderna ej vill dela med sig av rymd-kunskap till andra länder dvs berättar om politiska och socioekonomiska allianser inom rymdforskning - jag personligen tycker det passar inom SA-programmet. Men Du måste få temat godkänt av din handledare för GA!

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack så mycket för svaret! Det om rymdforskningen i länder tyckte jag verkade väldigt intressant, jag ska fundera vidare och fråga min handledare när det blir aktuellt.
    • Milla : Bra att du nu har fler idéer kring gymnasiearbete ! Lycka till!