Kristin
    Hej!
    Jag håller just nu på att läsa in min högskolebehörighet på komvux via distans på 50%. Har dock varit helt sjukskriven några månader vilket gör att jag inte kommer hinna klart med de kurser (Fysik 1a, Kemi 1&2) som det var tänkt för att kunna ansöka till det program jag vill gå innan sista kompletteringsdag. Den kurs jag ej hinner med är Kemi 2 men kommer ändå upp i 2250 godkända poäng den 5/6 2020. Kemi 2 är planerad under sommaren men den är inte klar förrän i augusti.

    Som det ser ut nu funderar jag på att börja läsa lösa kurser och försöka komma in på farmaceutprogrammet nästa höst istället, men då kommer jag fram till min fråga. Är det möjligt att få högskolebehörighet så att jag kan söka lösa kurser under hösten, men ändå fortsätta med den studieplanen jag har och läsa klart på komvux under sommaren?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du frågar om det är möjligt att få "högskolebehörighet" ... För Behörighet till de svenska högskoleutbildningar måste man alltid ha Grundläggande behörighet; många utbildningar kräver, dessutom, även Särskild behörighet.
    För Grundläggande behörighet behöver du ha ett Slutbetyg, Examensbevis med godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6, omdöme från en folkhögskola eller så kanske du kan bli bedömd vara behörig på kombination av Arbetslivserfarenhet + ett antal gymnasiala kurser med godkända betyg i dem.
    När du skriver "uppnår 2250p."så vet jag inte om du nu läser mot examensbevis eller mot ett slutbetyg; och det är olika regler för de olika typer av utbildningsdokument... .

    För särskild behörighet är det Olika kurser som krävs till olika utbildningar.
    Med den info som finns i din fråga kan jag tyvärr inte svara på frågan om du blir behörig till att läsa på högskolenivå när du har uppnått 2250poäng, för att det beror på om du då kan ta ut Examensbevis eller Slutbetyg så att du senast sista kompletteringsdagen kan ladda upp det på www.antagning.se

    Du kan alltid söka till högskola - du gör ansökan på www.antagning.se - och i fall du anses vara obehörighet, får du svar OBEHÖRIG. Om du anses vara behörig, deltar du i konkurrensen om utbildningsplats.

    '****
    Du är intresserad av att komma in på farmaceutprogrammet. Det finns även andra yrken inom samma "kunskapsfält" - t.ex kan man på en yrkeshögskola utbilda sig till Läkemedelstekniker eller till  Apotekstekniker. För att komma in på en yrkeshögskoleutb. behöver man inte nödvändigtvis uppnå högskolebehörighet; många ggr räcker det att man har "nästan fullständig gymnasiekompetens", och yrkeshögskola kan ta in obehöriga också: antagning görs på "sammantagen bedömning" där även hur du motiverar varför du vill komma på just den utbildningen som kan spela roll. Alltså, betygen är bara en del och inte hela grunden för antagningen - vad gäller att komma in på en YRKESHÖGSKOLEUTBILDNING.
    Kika gärna på exempel på en yh till apotekstekniker: Frans-schartaus-handelsinstitut/apotekstekniker

    och en yh till läkemedelstekniker: Frans-schartaus-handelsinstitut/lakemedelstekniker

    • : Okej, jag har gått Naturbruksprogrammet på gymnasiet och fått ett samlat betydsdokument därifrån och har godkänt i de ämnen som krävs för grundläggande behörighet. Det jag läser nu är för att få ihop tillräckligt många godkända poäng och för att få särskild behörighet till farmaceutprogrammet. Slutmålet är väl egentligen doktorandstudier inom läkemedel så tror inte att yh är aktuellt pga det. För att klargöra frågan så är det om jag kan få grundläggande behörighet innan sista kompletteringsdag men ändå läsa sista kursen för särskild behörighet?
    • Anna :

      för GRUNDLÄGGANDE behörighet måste du få ut ditt SLUTBETYG (eller Examensbevis). Läs gärna på Antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-2010-och-framat - där det bl.a står att "Samlat betygsdokument räcker inte". Om du sista kompletteringsdag inte kan ladda upp ditt SLUTBETYG  (eller Examensbevis) då är du Obehörig (pga du saknar grundläggande behörighet). Även alla kurser för Särskild behörighet måste man också ha godkända betyg i och ha det senast sista kompletteringsdagen. Kurserna för särskild behörighet behöver inte ingå i exam.bevis eller i ett slutbetyg - de kan finnas på separata utbildningsdokument.