Moa
    Hej! Jag går tredje året på naturvetenskapsprogrammet. Jag har kämpat mig genom matten och fysiken och nu har jag börjat läsa fysik 2 och matte 4. Jag klarar inte av de och undrar om man kan lösa de genom att läsa andra kurser då man kan läsa natur samhäll och inte läser dessa kurser.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Moa,

    du får gärna kika på programplan för NA>>

    För att uppfylla kraven för examensbevis måste man ha Betyg i alla kurser inom en av inriktningar, dvs antingen måste du ha betyg i fysik2 och matte 4

    eller så måste du ha betyg i Geografi 1 och Samhällskunskap 2.

    F är också ett betyg. Om du får godkända betyg i alla andra kurser, och bara F i matte 4 och fysik 2 - uppfyller du kraven för gymnasieexamen>>

    Om du kan byta fysik 2 och matte 4 mot geografi 1 och samhällskunskap 2 nu, mitt i terminen/läsåret - kan bara SYV på din gymnasieskola svara. Om plats i båda de kruser finns, behöver du läsa ikapp. Frågan är om det är lättare att försöka få godkänt betyg i fysik och matte, eller att läsa ikapp i samhällskunskap och geografi och det är bara du som kan svara på den frågan /vad som är lättare för dig/.

    Om du inte uppfyller kraven för gymnasieexamen mot läsårets slut, t.ex om du får F betyg i fler än 250 poäng, eller om du får F i en enda kurs, men en kurs där man tvunget måste ha godkänt betyg (ex. Gymnasiearbete eller svenska 3, eller engelska 6) - då får du Studiebevis och tar det till komvux och kan sedan läsa några kurser på komvux och få Examensbevis från Komvux.

    ***

    Du kan börja med att undersöka frågan om du skulle kunna byta till Geografi 1 och Samhällskunskap 2. Om du får byta, kan du bestämma dig om vad som är lättare för dig - att fortsätta kämpa med matten och fysiken eller att försöka läsa ikapp i de nya kurserna.

    Om du inte får byta (t.ex om det redan är för många elever på de kurserna eller om läraren tycker att det blir svårt att läsa ikapp) - då måste du fortsätta kämpa me matten och fysiken. Klarar du alla andra kurser med godkänt resultat - får du examensbevis med F i 200 p., två kurser. Du blir inte behörig till högskoleutb., som kräver godkända betyg i matte 4 och fysik 2, men du blir behörig till många utbildningar i alla fall. Meritvärde blir lidande av F-betyg, men du blir behörig. du kan även komma in på utbildningar där hård konkurrens finns /t.ex om du får högt resultat på högskoleprovet/.

    Hoppas ngt. i mitt svar blir på ngt. sätt till hjälp!

    Lycka till! och hör av dig senare, berätta hur det går. :)

    Julia SYV