A
    Jag tittade på läkar- och apotekarprogrammets behörighetskrav och de kurserna som krävs att man läst förutom matematik 4 är kemi 2, fysik 2 och biologi 2. Jag har läst naturkunskap 2 och undrar om den ersätter dessa ämnen i steg 1, alltså kemi 1, fysik 1, biologi 1?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,

    i Naturkunskap 2 läser man delar av kurser Fysik1, Kemi1 och biologi1.

    När du söker till högskola, krävs det inte att du kan uppvisa godkända betyg i "underliggande kurser", dvs du behöver inte ha betyg i Fysik1, utan bara i Fysik 2 (och på samma sätt - inom kemi och biologi). Men i praktiken är det svårt att få betyg i "överliggande" (högre) kurs om man ej har betyg (eller i alla fall kunskaper) i de underliggande kurserna.

    Om du söker läsa Fysik 2 på komvux, kommer de fråga efter godkänt betyg i Fysik 1 (nästan garanterat).

    Däremot om du ansker om att få göra prövning i Fysik 2, då krävs det ej betyg i Fysik 1.

    Hälsningar

    Mikael SYV