Stephanie
    Hejsan!
    Jag har en fråga? Kan en lärare ändra ens betyg även om de la ett betyg till en på grund av att hen var ny och gav en snabb uppgift som inte egentligen inte fyller kunskapskraven? Om läraren godkänner i ett det nya läsåret att man får göra en till uppgift för att komplettera då borde väll kunna ändra betyget? Eller har jag fel ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Betygssättning är lärarens kompetens och inte syv-ens. Studie-& yrkesvägledare kan därför inte svara på den frågan.

    Bra att veta är kanske att även om det är Lärare som sätter betyg, är det ändå Rektorn som är ytterst ansvarig; du kan därför fråga rektorn på din skola.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Stephanie :

      Men om läraren vill ändra betyget eftersom man har gjorts en slags komplettering från en annan årskurs går det då att ändra? Eller kan man båda två inte diskutera med rektorn?

    • Milla : Jag råder dig prata med läraren i första hand; läraren kan själv rådfråga rektorn, men ni får också gärna träffas alla tre och diskutera saken.