Wilma
    Jag går i ettan på teknik-programmet och har ångrat mig. Jag har gått i teknik i 2 och en halv månad, men vill byta till musik programmet. Jag har massor av vänner som går musik och vill därför inte behöva gå om. Jag läser svårare matte än vad dom gör så behöver inte plugga upp det. Det är isåfall dom som är under kategorin SO-ämnerna. Dom läser en svårare historia kurs och religon som inte vi ska läsa förens i trean.
    Jag vill främst byta för att jag inte riktigt trivs i min klass och i själva linjen. Jag vet att jag vill jobba med något inom ingenjörs yrket men jag vill heller inte gå en jättetråkig linje. Därför tänkte jag att jag kunde plugga upp mig på konvux efter gymnasiet, det kanske tar längre tid för mig att komma till mitt drömjobb, men jag kommer ha en rolig gymnasie tid.
    Om jag redan har gått i 3 månder utan någon som helst musikkurs skulle jag ändå kunna byta? Jag fattar att det är rektorns beslut, men skulle det vara möjligt?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Wilma,

    vi på Fråga SYV vet inte om Ledig plats finns på ES, musik - på den skola där du vill läsa. Om ingen ledig plats finns, kan inte rektor ta in ännu en elev.
    Om ledig plats finns, kan rektor ta in en elev; men jag tvivlar starkt på att rektorn skulle göra det - därför att det är mycket besvärligt för skolan att hjälpa en elev att läsa ikapp, när mer än en halv termin har gått... Även om du är beredd att "kämpa", säger vi - så kan inte du klara dig helt utan extrahandledning från lärarna; och lärarna måste i så fall antingen jobba övertid /och vill få betalt för det/ eller ta av sin arbetstid från andra elever, som får mindre lärartid, än de har rätt till. Det är den krassa verkligheten. Lärarbrist och sönderstressade rektorer samt övrig skolpersonal som många ggr "går på knäna".
    Det är mycket tråkigt att behöva svara så som jag nu gör; men jag kan inte skriva att det kommer säkert att lösa sig, när jag inte tror att det kommer att göra det. Visst finns det en liten chans; men agera då snabbt nu - fråga så fort du kan.
    Det är tror på lite mer är att du kanske kan byta efter åk1 innan åk2 - ochRektor kan fatta beslut om Individuellt anpassat program - så att du inte ska behöva gå om; Kan givetvis inte lova dig ngt., men jag kan förklara varför jag mer tror på möjlighet att byta efter åk1. Jo, detta för att du kommer i så fall med dina Betyg från åk1; Färdiga kurser, som är betygsatta; och du kommer att påbörja nya kurser tillsammans med din nya klass.

    Jag förstår vad du vill och varför du vill det. Men gymnasieskolans uppgift är Tyvärr!!! i första hand att ge eleverna möjlighet att läsa kurser som leder till möjlighet att få ut Examensbevis; och detta utan att ge lärarna extrajobb i form av handledning av elever som kommer mitt terminen.

    Jag hoppas jättemycket på att jag har fel och att du får ett positivt svar från Rektor. Lovar att hålla tummarna hårt för dig!

    Bästa hälsningar och LYCKA TILL!

    ANNA