Linnea
    Kan man efter VO plugga vidare till tandsköterska? Om ja, hur lång tid tar det?
    • : Hej! Är ingen SYV, så vänta tills du fått svar från de (SYV rättar och lägger till info). Tandsköterskeutbildningen är en yrkeshögskole-utbildning och kräver svenska 1, matte 1a/1b/1c, engelska 5 och i vissa fall även engelska 6 (som på denna yrkeshögskola: http://www.medlearn.se/utbildningar/tandskoeterska-kungsbacka-yh/ ). Samtliga kurser (utom engelska 6) ska du få från Vård och omsorg utan att lägga till extra. Utbildningen tar 1,5 år, och värt att nämna är att yrkeshögskolan har mer "flexibla" behörighetsregler och jag tror att de får anta upp till 20% obehöriga av de totala antalet. Det verkar även som att man förutom behörighet behöver göra urvalstester, dessa går inte att plugga till, men det verkar som att det är värt att repetera matte och läsa extra mycket böcker på engelska och svenska. Vissa skolor verkar det räcka med "logiskt" tänkande, att man ska föra resonemang utifrån ett "case" (t. ex. vad som händer om en person tappar alla tänder). Hoppas mitt svar var till hjälp! MVH,

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan!

    Utbildning till Tandsköterska finns inom yrkeshögskola och tar 1,5 år på heltid, dvs 3 terminer.

    Behörighet till de flesta Yrkeshögskoleutbildningar inkluderar godkänt betyg i svenska/svenska som andraspråk 2, en kurs som inte per automatik ingår i alla yrkesprogram men den ingår i just Vård- och omsorgsprogrammet, och du behöver därför inte tänka på att lägga till några extra kurser.

    Jag hittade dock en YH Tandsköterska som inte kräver godkänt betyg i Svenska/svenska som andraspråk 2 men det är inte säkert just den utbildning kommer att vara kvar när det blir dags för dig att söka en eftergymnasial utbildning (eller så ändrar de kraven och börjar också, precis som andra YH Tandsköterska, kräva svenska 2 betyget). Därför är det bäst att även ha godkänt betyg i Svenska 2 (annars så är det möjligt att få yrkesexamen med betyget F i svenska 2).

    De övriga kurser som krävs (Matematik 1 och Engelska 5) ingår som obligatoriska i alla gymnasiala program.

    Därför går det alldeles utmärkt att läsa VO och bli behörig till Tandsköterska. Dock är det möjligt att bli behörig till YH Tandsköterska även på andra gymnasiala program (i princip på vilket gymnasieprogram som helst).

    Bästa hälsningar & lycka till med din studieplanering!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : jag tänkte lägga till svenska 3. Tack för svaret!
    • Milla : Om du lägger till svenska 3 och engelska 6, vilket du har rätt till - får du Grundläggande behörighet till högskola/universitet. Oftast får man den frågan när man börjar på gymnasiet, men säg annars till till SYV eller till din klasslärare/mentor direkt i början av åk1 - att du senare vill läsa även svenska 3 och engelska 6, vilket är din rättighet att få läsa.