Ruimin
    Jag vill veta att kan man få bra betyget i svenska på sommarskolan ? Jag fick inte godkänt i svenska och jag sökte gymnasium det här året. Om jag får inte betyget ska jag läsa på IM eller ?
    • : Fick du plats i sommarskola? Vet du ska få gå i sommarskola?
    • : Du kan få blanketten från din mentor . Fråga dem .
    • Anna : Jag har nu svarat på din fråga /se mitt svar nedan/. Jag har några olika förslag. Det är bra att söka flera olika utbildningar samtidigt, tycker jag, därför att du får en ny chans att få utbildningsplats vid varje ny ansökan du gör. Lycka till! :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej

    i sommarskola bör man få det betyget som motsvarar dina kunskaper. Uppnår du godkänt nivå i svenska eller svenska som andraspråk får du ett godkänt betyg.

    Om du inte får ett godkänt betyg i svenska eller svenska som andraspråk så kan du kanske gå på IB-programmet, internationella programmet med undervisning på engelska;

    andra alternativ är
    IM, introduktionsprogrammen>> /ej PRO, programinriktat individuellt val för att där måste man ha godkänt betyg i svenska eller svenska som andraspråk/;

    eller läsa på en folkhögskola>>. Du är 18 år och är tillräckligt gammal för att läsa på en folkhögskola. Folkhögskolorna har kurser på olika nivåer. Det är inte fel att redan nu lägga in ansökan både till IM, introduktionsprogrammen och till en eller flera folkhögskolor samtidigt. Det skadar inte att söka flera utbildningsplatser på flera olika ställen. Det går alltid att tacka Nej till en erbjuden utbildningsplats, men om du inte söker, kan du inte bli erbjuden någon plats.

    När börjar din sommarskola? Hur länge ska du läsa där, i sommarskola?
    Tips: prata med din lärare i svenska och fråga hur långt ifrån godkänt nivå du är nu. Om läraren säger att du är nära godkänt nivå, då har du goda chanser att få godkänt betyg i sommarskola.

    I annat fall skulle jag råda dig förbereda dig till andra alternativ, det vill säga räkna med att du inte kommer att få godkänt i svenska (om du idag befinner dig långt ifrån godkänt nivå).

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Se här>>> exempel på en folkhögskolekurs som kanske kan passa dig.

    Jag tycker att du absolut ska gå i sommarskola, om du får den möjligheten.

    Mitt råd är att du även läser så mycket svenska du kan även utanför skolundervisningen, det vill säga på egen hand - genom att prata svenska och läsa böcker och tidningar på svenska så mycket som möjligt (varje dag) även när du är ledig från skolan.