Susanne
    Hejsan!

    Jag gick i Teknikprogrammet innan och trivdes inte. Bytte nyligen till Naturvetenskapsprogrammet i en skola där alla verkar vara mycket bättre än mig. Jag vet inte om jag trivs här heller. Jag verkar ha svårt för att trivas någonstans alls. Studiemotivationen varierar.

    Jag har hört att man i princip kan bli vad som helst genom att läsa Naturvetenskapslinjen och eftersom jag verkligen inte vet vad jag vill bli valde jag just det men jag är fortfarande osäker på om man kan bli ekonom eller civilingenjör efter att ha läst Naturvetenskap utan några problem? Kommer man att behöva läsa extrakurser till att bli ekonom? Har på senare tid blivit intresserad av utländska studier inom ekonomi också!

    Det känns som jag vill bli allting. Allt ifrån musiker, inredningsdesigner, författare till tandläkare, egenföretagare och att arbeta med handel internationellt.
    Samtidigt vill jag ha högsta betyg på allt och det känns svårare när man går med andra som är så otroligt duktiga, ambitiösa och vågar mer. Det hjälper ju inte att jag ligger efter eftersom jag gick i Teknik innan.

    Pengar är också en viktig del. Jag vill ha ett jobb där man tjänar bra efter att ha studerat så mycket.

    Äsch, nu babblar jag bara på om så mycket irrelevant.
    Jag undrar egentligen om det verkligen är så att man kan söka till vilken utbildning som helst efter att ha gått Naturvetenskapsprogrammet? Även handelshögskolan?

    Jättetacksam för svar!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, förstår att du kan ha svårt att hitta ett program där du hör hemma - du har många intressen och det är ju jättekul men det kan även göra att man kan ha svårt att välja vad som passar. Jag tycker dock det är viktigt att skilja på intressen och intressen. Det finns ju de intressen man mer har som hobby och de som man är mer yrkesmässigt intresserad av - om man kan göra den avvägningen kan det hjälpa lite.

    Visst blir du behörig till väldigt mycket på högskolan efter Natur - även ekonomiinriktningar så det behöver du inte bekymra dig om. Men är du mer intresserad av Ekonomiprogrammets innehåll så kanske du kan vinna i trivselfaktor av att byta - om du nu kan byta en tredje gång?

    Om du kan komma in på olika högskolor t.ex Handelshögskolan har mycket och göra med hur många som söker och om du har tillräckligt med betygspoäng för att kunna konkurrera. Handels tenderar till att vara väldigt populär och kan kräva höga poäng för att komma in. Hoppas du hittar din plats tillslut! /Lena, Syv
    ...Bra att du känner att du fått hjälp i ditt tänk - det är det som är meningen! Och du är inte löjlig någonstans!! Det är väl härligt att vilja och kunna ha möjlighet att göra mycket saker - ibland måste man dock prioritera och då måste man gå efter sin magkänsla - sin egen magkänsla, inte kompisars eller föräldrars!!! Lycka till!/Lena, Syv
    • : Tack så mycket. Jag är intresserad av mycket och vill ha så många möjligheter som helst. Jag är bara så otroligt osäker. Jag vill göra mina föräldrar stolta, de vill att jag ska jobba med ekonomi för att bli framgångsrik. Jag vill ha högsta betyg på alla ämnen i gymnasiet och det kanske känns lite svårt när alla andra i klassen är jättesmarta. Jag är jättelöjlig pch
    • : .. som tänker för mycket på det. Jag har bestämt mig för att strunta i andra och fokusera på mina studier och försöka vara aktiv i öppna diskussioner i skolan. Jag kanske kommer att vilja bli en läkare så det är nog tryggast att jag läser Naturvetenskap. Tack så mycket för alla råd! Det har hjälpt mig väldigt mycket de senaste veckorna.