Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Filippa,
    om man inte har några godkända betyg i slutet av årskurs 9 på grundskolan kan man på gymnasiet gå på Yrkesintroduktionen: man lär sig något praktiskt yrke och målet är, i första hand, att försöka bli anställningsbar. Läs gärna info om yrkesintroduktion på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IM/yrkesintroduktion
    Att gå om nian kan eleven och elevens vårdnadshavare ha Önskemål om; beslut fattas av "huvudman" för grundskolan (i praktiken av Rektorn). Förutsättningen är att lärare måste göra bedömning att det finns en rimlig chans att eleven kan genom "omgång" av år 9 på grundskolan, uppnå behörighet till gymnasiets nationella program. Om lärare gör en annan bedömning, kommer de rekommendera att rektorn ger avslag på elevens begäran att gå om ett år på grundskolan.
    Det är rätt sällan som eleverna får gå om ett år på grundskolan, faktiskt. De flesta obehöriga till gymnasiet, slussas ändå ut från grundskolan - oftast in på IM, introduktionsprogrammen.