M

    Hej, jag läser just nu upp en hel gymnasieexamen på Komvux och hade en fråga angående Svenskt teckenspråk för hörande. Om jag fattat rätt så ger ju Svenskt teckenspråk för hörande 3 och 4 meritpoäng på samma sätt som moderna språk. Men när jag sammanställer min examen kan jag då välja att ha med Teckenspråk 3 utan att ta med Teckenspråk 1 och 2 i min examen om jag får högre betyg i en annan kurs? Jag kommer att ha över 2400 poäng att välja på när jag sammanställer min examen så därför jag undrar. Tack!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej M!
    Jag ser inga hinder i att i examensbevis ha betyg i Teckenspråk 3 och 4 utan att ha betygen i de lägre kurserna i samma ämne. Men det är rektor på komvux som kommer att kontrollera att ditt examensbevis uppfyller alla regler och krav för att det är hen som med sin underskrift försäkrar om att ditt examensbevis är rätt och inte strider mot några bestämmelser.
    Du får gärna samråda med SYV på komvux. Egentligen är det SYV-en som sätter ihop kurserna till examensbevis men rektor kontrollerar sedan att det är rätt och riktigt.