Hannah
    Hej !
    Jag har funderat på att gå IB men undrar om man kan jobba inom psykiatrisk barn- och ungdomsvård (PBU) efter det. Eller är det då bättre att gå en annan linje ?
    Jag är dock väldigt intresserad av engelska och skulle vilja jobba utomlands . Detta blev kanske inte så bra formulerat men hoppas ni förstår och kan hjälpa mig.
    Tack !

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hannah!

    Bra att du vet vad du vill!

    Jag undrar dock med vad vill du jobba - inom psykiatrisk barn- & ungdomsvård? Om du vill jobba som Psykiatriker - så bör du söka Läkarprogrammet för att Psykiatriker är i grunden Läkare som har specialiserat sig inom Psykiatri.

    Om du vill jobba som Psykolog  - utbildning till Psykolog.

    Om du vill jobba som kurator - Socionomprogrammet på högskola.

    Man kan också jobba som skötare eller undersköterska inom psykiatriskt vård, eller som Sjuksköterska.

    Sjuksköterska är det en 3-årig högkoleutbilning och undersköterska är en gymnasial utbildning.

    Vill man bli Undersköterska - är det Vård- & omsorgsprogrammet på gymasiet som rekommenderas.

    Du skriver också om du vill jobba Utomlands. Det är väldigt brett. Det kan handla om många olika länder och många olika yrken.

    IB är bra om man vet att man vill läsa på Universitetet utanför Sverige.

    Jag kan rekommendera följande:

    du kan göra test på GymnasieGuiden;

    du kan läsa på om olika yrken på www.framtid.se;

    du kan ta del av info om IB - på http://www.gymnasieguiden.se/program/IB

    Du får hemskt gärna återkomma när du har läst på länkarna som jag skickar i mitt svar nu.

    Jag vill önskar dig Lycka till med ditt gymnasieval!

    Hör av dig senare och berätta hur det går!

    ANNA