Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Gustav!

    Inom IT finns det många olika yrken. Du kan se info om hel del yrken på http://www.framtid.se/yrken/data-it men det finns ännu fler och branschen utvecklas snabbt, så det kommer ännu nya yrken hela tiden ... Frågan är om du vill bli Programmerare eller en IT-administratör? Det är stor skillnad det.

    Idag finns det fortfarande en del Programmerare och IT-konsulter som inte har någon formell "datautbildning", de är autodidakter = självlärda, men de flersta av dem är över 50 år gamla, dvs de lärde sig på egen hand för 30 år sedan, när de utbildningar som de skulle behöva ännu inte fanns.

    Idag är det är ganska svårt att "slå sig in" i IT-branschen om man inte har en reell datautbildnng och med "reell datautbildning" menar jag i alla fall någon form av eftergymnasial utbildning - på högskola eller på yrkeshögskola

    Du kan försöka lära dig så mycket du kan på egen hand + välja de kurser på gymnasiet som ligger "i linje" med det som du vill sedan jobba med. Även på Samhällsvetenskapsprogrammet kan det finnas möjlighet att läsa "datakurser" (t.ex inom Individuellt val).

    Det som rekommenderas när man vill jobba inom IT är att söka till Teknikprogrammet eller till El- och energiprogrammet (inriktning Datorteknik) eller att i alla fall välja någon eftergymnasial utbildning och se vad behörighetskraven är på den. Men det är inte säkert att just den eftergymnasiala utbildningen blir aktuellt att söka när det blir dags för dig att söka (för den kanske inte längre finns utan är kanske då redan ersatt av en annan utbilnding med högre behörighetskrav).

    Som du kanske själv också förstår, så är det bra att kunna så mycket programmering och matematik som möjligt och det rekommenderas därför att helst läsa på Teknikprogrammet på gymnasiet.

    Ha det bäst!

    Peter

    • : Jag vill helst välja programmering och därefter bli IT-konsult och skulle det gå bra om jag valde samhälle? Eller måste jag gå på teknikprogrammet eller el programmet?
    • Anna : På Samhällsprogrammet får du mindre datakurser än du skulle fått på Teknik, så Teknik passar bättre. Om du vill gå på yrkesprogrammet - är det då EE, dator- & kommunikationsteknik. Det finns många fördelar i att lära sig ett yrke - så skulle det vara upp till mig, så skulle jag valt EE, dator-inriktningen. :)
    • : Men det är väl så att el programmet ger mig också behörighet att bli programmerare eftersom jag kommer ju inte gå på högskolan för el programmet är yrkes?
    • Anna : Du blir inte programmerare på gymnasiet, även om du går på teknik. Normalt sett, behöver man läsa på högskola i minst 2 år, helst fler år (upp till 5 år) för att bli Programmerare som är eftertraktad på arbetsmarknaden. På Elprogrammet kan du läsa kurser som ger dig Grundläggande behörighet till högskola. Sedan kan du även komplettera på komvux efter gymnasiet. Du får ett YRKE och kan börja jobba direkt efter gymnasiet, börja tjäna pengar och fundera på vad du vill göra sen... Jag skriver också ett nytt svar till dig nu. :)
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan!

    Läs på http://www.fragasyv.se/fragor/plugga-vidare-efter-el-och-energi-dator-och-kommunikationsteknik där det finns en del förklaringar och tips.

    Om du redan nu vet att du orkar plugga svår matte i snabb takt + fysik + kemi + teknik - sök  till Teknikprogrammet. Och var inställd på att plugga vidare efter gymnasiet i minst 2 år till.

    Om du vill börja jobba snarast och inte är "hundra" på att du orkar plugga svår matte + andra tekniska ämnen i minst fem år, sök till ett yrkesprogram (EE eller ett annat yrkesprogram, det finns 12 stycken olika).

    Att skaffa ett yrke tidigt i livet är en stor fördel. Då vet du att du kan få jobb, oavsett om du orkar plugga efter gymnasiet eller ej.

    På FT, Transport - kan man få körkort till olika sortens fordon och kan sedan ha extrajobb som t.ex bussförare, oavsett vad man gör för övrigt (t.ex. läser på högskola och "extrajobbar" som bussförare - på sommarlov, helger, kvällstid mm).

    På Vård- och omsorgsprogrammet blir man undersköterska och lär sig bl a första hjälpen, vilket är en jätteplus i alla jobb man söker. Olyckor kan hända när som helst och arbetsgivare värdesätter personer som kan ge första hjälpen.

    Kock är bristyrke redan nu och prognosen säger att det blir värre. Det blir, alltså, relativt lätt att få jobb som kock.

    Och så vidare... vilket yrke som helst är "bra att ha".

    Är man inställd på Programmerare, måste man vara god "kompis" med matte och orka plugga mycket i minst fem år (3 år på gymnasiet + minst 2 år efter gymnasiet).

    Du får följa mina råd eller inte - det är upp till dig.

    Jag skriver det som jag hoppas kan bli till hjälp för dig att fatta bra beslut, så att du känner att du är på god väg till att få jobb och inkomst.

    Jag hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till med dina studier och val av yrke och utbildning!

    ANNA