Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32189 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'områdeskurser' (24 st.)
-
Kommer jag få poäng från Områdeskurserna?
Hej, jag undrar om jag får extra merit poäng för Områdesbehörighet 5. Jag ska nu i trean läsa Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b, kommer jag få extra meritpoäng för dessa ämnen eller kommer jag inte, eftersom jag hört att Områdeskurserna kanske skall avskffas inför 2022
Hej!du kommer inte få meritpoäng för områdeskurserna. Meritpoäng för områdeskurserna fick personer som hade sina betyg i det gamla systemet (betyg på skalan IG-MVG);... Läs hela svaret -
Ger kemi 2 merit?
Hej! Jag har funderat på det här med att om en utbildning kräver kemi 1 som särskild behörighet kommer då kemi 2 att ge mig merit? Om ja, Hur mycket i merit? Eller är det bara matte, eng och moderna språk som ger merit för universitetsstudier?...
Hej Emma,reglerna kring meritpoäng för dig som läser mot examensbevis (eller om du redan fått ut examensbevis från gymnasiet) - finns på gymnasieguiden.se/informeras/merit och det är endast eng 7,... Läs hela svaret -
Meritpoäng och områdeskurser?
Om man nu i år har tagit sin gymnasieexamen med inriktning natur, Målet är att komma in på läkarutbildningen men betygen räcker inte till nu. Det räcker heller inte att läsa in t.ex matematik 5 och engelska 7 för att få 2,5 p, Går de...
Hej Annette,meritpoängen för områdeskurserna kunde de "gamla kurserna ge" som upphörde helt sista juni 2016. Alltså de som fick gymnasiala betyg från 1 juli 2017 och senare har ingen som helst... Läs hela svaret -
grupper, poäng, kurser, slutbetyg?
Om man ska ta ut sitt slutbetyg nu från komvux, och har blandade kurser med både nya kurser från 2018 och gamla kurser från 2012. Jag räknade ut mitt meritvärde på antagningen.se och det gav mig 16,4, men då räknade jag med Matte2a med 0,5....
Hej,nyss kom beskedet om att möjlighet att ta ut ett Slutbetyg förlängs i ett helt år och det nya dead-line-datumet blir 1 juli 2021. Om du nu har uppnått kraven för ett slutbetyg, kan det... Läs hela svaret -
Områdeskurser avskaffas?
Hej, Jag har sett att områdeskurserna kommer att avskaffas 2022. Detta kommer att påverka mitt meritvärde eftersom jag inte uppnår alla 2.5 meritpoäng på bara meritkurserna utan det gör jag med hjälp av områdeskursena också som då...
Hej,om du har Slutbetyg från gymnasieskolan från innan året 2010 - finns info om meritpoängen för dig på... Läs hela svaret -
Meritpoäng försvinner?
Hej, Finns det ett beslut taget på att meritpoäng försvinner from 2022 eller är det fortfarande under utredning? Vad är troligt? Hälsningar, Karin
Hej Karin, det vi vet idag är att Meritpoängen för områderskurserna försvinner. Se info på uhr.se/syv/svenska-meriter-i-antagningen/kommentarer-och-artiklar/meritpoang-for-omradeskurser-tas-bort-2022men... Läs hela svaret -
Rektorn låter inte mig byta klass och jag har panik?
Jag började gymnasiet i mitten av augusti. Jag gillade inte min klass jag fick men jag tänkte att det kanske skulle ändras. 1 vecka senare så har 3 personer bytt klass/program och jag blir vän med en kille som verkade trevlig. Klassen känns okej men efter 2...
Hej! En tråkig situation.Prata med kuratorn.Fundera med kuratorn, tillsammans, om det finns ngt. att göra för att öka trivseln i eran klass.Kom med förslag på att ändra... Läs hela svaret -
Hur komplettera mina gymnasiebetyg?
Jag vill komplettera mitt avgångsbetyg från gymnasiet (2010) från 19,09 till ca 20,8 för att söka till Psykologprogrammet genom kvoten BII. Jag har 1,25 meritpoäng återstående, men vill ej läsa Matematik eller annat språk än...
Hej Hilda,har du SLUTBETYG? eller Samlat betygsdokument? Ang.gamla gymnasiekurser som t.ex Engelska C och Psykologi B... Om du redan har betyg i de kurser, så får du meritpoäng för de som är... Läs hela svaret -
Kan jag få meritpoäng från områdeskurs på komvux?
Hej! Jag vill utöka min meritpoäng och samtidigt förändra mitt jämförelsetal. Jag hade tänkt komplettera och läsa en kurs på komvux som ingår i områdesbehörigheten men krävs inte för behörighet. Kan jag få...
Hej Klara, om du är 21 år - är du för ung för att kunnat gå ut gymnasiet år 2013 eller tidigare (då fick man Slutbetyg i slutet av år3 på gymnasiet;... Läs hela svaret -
Vad menas med meritpoäng för sökande i en viss områdesbehörighet?
Hej! Jag behöver områdesbehörighet 5/A5 för att komma in i utbildningen på högskola men tänkte även läsa några kurser för meritpoäng innan jag börjar utbildning. Först tänkte jag läsa moderna språk och...
Hej Isir,om du är 19 år - så är du för ung för att ha fått betyg i det "gamla systemet" (gymnasieelever som började på gymnasiet hösten... Läs hela svaret -
vad innebär områdesbehörighet A5 och 5?
är förkunskaper (särskild behörighet) samma på alla kurser/program inom ett visst område, t.ex om jag vill läsa till socionom, eller är det olika krav på särskild behörighet från skola till skola? Vad är skillnaden mellan områdesbehörighet A5 och 5, och vilka kurser är meriterande om...
Hej Riham, Du får gärna kika i Tabell för Områdesbehörigheter >> men jag tycker det är enklare att bara kika på Socionomprogrammet - om det är socionomprogrammet som... Läs hela svaret -
Är det obligatoriskt med C-kurser och hur funkar det med snittbetyg?
Jag läser omvårdnadsprogrammet på komvux och är i december klar med alla kurser på A-B nivå. Jag ska sedan läsa vidare för specifik inriktning på C-nivå. Jag tänker söka jobb innan jag är klar med kurserna på...
Om meritpoäng för den som har Examensbevis -var god läs på www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser Det är oklart för mig... Läs hela svaret -
Meritpoäng i Svenska 3?
Hej Får jag meritpoäng 0,25 i Svenska 3 som områdeskurs? Jag har slutbetyg utfärdag efter 2010, men läst svenska 3 och inte svenska c.
Nej, man får inte meritpoäng i kategorin OMRÅDESKURSER - för "nya kurser"; det svaret fick vi från betygsexperten från Universitets- och högskolerådet. "Områdeskurser" gäller... Läs hela svaret -
Områdeskurserna?
Hej! Vad menas med områdesbehörighet? Jag trodde att man endast kunde få 2,5p i meritvärde men man kan tydligen få meritpoäng för områdeskurser. Vilka är dessa? Om man får fullt meripoäng kan man då få utöver...
Hej Sandra, ingen kan räkna med fler än 2,5 meritpoäng, för att det är max i merit! :) Har du 2,5 i merit, kan du inte få fler. Meritpoäng för... Läs hela svaret -
Hur får jag meritpoäng?
Hej! Jag tar studenten från handelsprogrammet nu i vår och planerar att ansöka till Sociologiprogrammet på Umeå universitet. För att få behörighet behöver jag läsa svenska 3 på komvux och jag vill då passa på att skaffa lite meritpoäng. Jag har förstått att matte 2 och engelska 7 ger meritpöäng...
Hej Vilma, för dig som läser mot Examensbevis, gäller inte områdeskurserna utan för dig finns reglerna att läsa på gymnasieguiden>>> och det stämmer att godkänt betyg... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga