Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31878 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'meritvärde' (1241 st.)
-
Behöver hjälp med uträkning av poäng ?
Hej ! Har försökt tänka ihop mina betyg många gånger nu men får inte till de . Kan jag tillgodo räkna gymnasie betygen från komvux också ? Fattade de som att de va de 13 eller va de kanske 14 bästa betygen som ska bli 2500 poäng ....
Hej!Det är helt nödvändigt att veta hur Examensbeviset från gymnasiet eller om du har ditt examensbevis från komvux ser ut. Alla betyg från examensbeviset (förutom betyget i... Läs hela svaret -
Söka med högskoleprov?
Hej! Jag går sista året på gymnasiet (naturvetenskapsprogrammet) och har F i fysik 1. Det finns en risk att jag får ytterligare ett F i en annan kurs, vilket leder till att jag troligen kommer gå ut gymnasiet med 2 st F. Om jag får 2 F har jag fortfarande...
Ja, det kan man göra. Du kan i ditt examensbevis från gymnasiet ha upp till 250 poäng betygsatta med F. Examensbevis från gymnasiet som innehåller bland annat godkända betyg i svenska 2, 3 och... Läs hela svaret -
Meritpoäng för att höja betyg?
Hej! Jag funderar på att höja mina gymnasiebetyg för att eventuellt läsa till tandläkareprogammet. Jag har hört att Moderna språk i Arabiska kan ge extra merit. Min fråga är i vilken nivå får man meritpoäng? Jag har sen tidigare...
Hejsan,börja gärna med att kika på information på gymnasieGuiden.se/meritpoäng Du kan där och på andra sidor som berättar om meritpoängen se att engelska 7 ger + 1.0... Läs hela svaret -
Räknas F i spanska 4 in i meriten om det är utökad kurs?
Hej! Jag läser nu sissta året på gymansiet och har fått erbjudandet om att göra en prövning i spanska 4 och att denna kursen då läggs som utökad kurs. Jag gick spanska 3 innan men valde bort spanska 4 mot andra kurser inför 2an vilket jag...
Hej!precis som du skriver i din fråga, så räknas U-markerade kurser (som har markering U i examensbeviset från gymnasiet) in i snittet (jämförelsetalet) endast i... Läs hela svaret -
Poängsystemet läst olika kurser vad räknas med?
Hej ska försöka förklara så gott jag kan. Har läst gymnasiet med en yrkesexamen med 2500 p. Vill studera arbetsterapeut och läser nu behörighetskurser på komvux naturkunskap 1a2 naturkunskap 2 samhällskunskap 1a2 svenska 3 och matematik 2b....
Hej!jag vill börja svara med att påminna om att du själv inte behöver räkna på dina betyg, det kommer Antagning.se göra. Vad du eller jag eller ngn annan räknar fram... Läs hela svaret -
Moderna språk 1,2,6,7 ingår i meritvärdet?
Hej! Moderna språk 1,2,6,7 ingår i meritvärdet? OBS! Jag frågar inte om meritpoäng.
Hej,det år inte ge svar på din fråga, eftersom information du uppger räcker inte för att kunna svara. Har du de kurserna som du nämner i din fråga inom examensbevisets... Läs hela svaret -
Utökade kurser ?
Hej, Jag har läst engelska 7, matte 5 och modersmål ett och 2. Alla 4 har jag läst som individuella val. Kommer alla betygp räknas med i jämförelsetalet om jag har engelska 7 och matte 5 som utökade kurser (kurskod individuellt val men U) och...
Hej,svar på din fråga är - i princip Ja... varför "i princip"? Jo, matematik 5 kanske inte kommer ge dig meritpoäng, t.ex om du söker till en utbildning som ej kräver matte för... Läs hela svaret -
Komma in i läkarprogrammet med 21,82?
Hej jag har ansökt till läkarprogrammet i lund, och jag tror att mitt slutliga jämförelsetal är 21,82. Vad finns det för chans att jag kommer in i höstterminen, om det ens finns en chans? Och om jag inte kommer in i höstterminen hur möjligt är...
Hej!antagningsstatistiken (antagningsgränserna) visar hur det var "förr" men det kan bli annorlunda i framtiden... Det vi ser i antagningsstatistiken till Läkarprogrammet vid Lunds... Läs hela svaret -
Påverkar komvux kurser mitt meritvärde?
Hej, Jag har gått ut gymnasiet där jag har en examen i ekonomiprogrammet. Jag vill söka in till datateknik programmet där det krävs fysik 2 och kemi 1 för behörighet. Jag håller på att läsa kurserna på komvux och jag har följande...
Hej,betyg i kurser som krävs för särskild behörighet (i ditt fall fysik2 och kemi1 samt matematik 4... antar att även matte 4 krävs för särskild behörighet) kommer... Läs hela svaret -
Prövning - Matematisk specialisering?
Hej! jag går i gymnasiet och vill få betyg i matematisk specialisering, för att kunna uppnå 2.5 extra meritbetyg (får en från ma 5, och en från eng 7, (tänker söka civ.ing, så ma 4 ger inget)), men min skola erbjuder ej den kursen. Kan...
Hej,om din gymnasieskola köper prövning för dig från en annan skola, så kan det lösa sig på det sättet. Det är rektor på din skola som beslutar om det. Men annars... Läs hela svaret -
kan man läsa extra kurser efter studenten för att höja sin merit?
Hej! Jag läser mitt sista år på gymnasiet nu (naturvetenskapsprogrammet), och vill läsa vidare till apotekare efter studenten. Just nu när jag räknar ut min merit så har jag inte riktigt det som krävs för apotekarprogrammet. Min fråga...
Hej!komvux har begränsade resurser och måste prioritera. De som går ut gymnasiet med Examensbevis och är behöriga till "sina universitetsutbildningar"... Läs hela svaret -
Kan jag höja mig genom att läsa en kurs jag inte läst på komvux?
Kan jag läsa spanska 4 på komvux som jag tidigare inte läst, för att höja min merit med den extra merit man får (1p). Behöver inte denna kurs för att vara behörig men behöver läsa den för att höja min merit på ett...
Hej,om du höjer ditt meritvärde efter det att du fick ut ditt examensbevis från komvux eller från gymnasiet, då kommer du med det högre meritvärde... Läs hela svaret -
Tillgång till basår trotts F i ett ämne?
Hej! Jag går sista året på gymnasiet och läser natur. Min situation just nu är att jag tror inte att jag kommer att få godkänt på fysik 2. Jag vill ansöka till något civilingenjör på universitetet men så som det ser ut...
Hej,basåren på universitetsnivå, i Sverige, är de så kallade "för-utbildningar" och varje lärosäte bestämmer självt om för-utbildningen ska erbjudas... Läs hela svaret -
Får man poäng för alla kurser på komvux även?
Hej! Jag är intresserad av att läsa ett program på universitetet där man behöver 21,5 i merit. Därför undrar jag om jag får merit poäng av att läsa på komvux även om jag inte läser upp betyg eller läser in en gymnasie...
Hej!har du redan fått Examensbevis från gymnasiet? Utan det saknar du grundläggande behörighet till högskolestudier och kan inte komma in på en svensk utbildning inom... Läs hela svaret -
Påverka högskoleprovets resultat min ansökan till universitetet?
Har högskoleprovets resultat en påverkan när jag också ansöker till universitetet med mina betyg? Ex. Om mitt hp-resultat är dåligt medan mina betyg har över genomsnittlig merit?
Hej,du kan inte försämra dina chanser genom att göra högskoleprovet; endast förbättra eller så blir det ingen skillnad. Meritvärde från gymnasiet... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga