Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31878 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'undersköterska' (173 st.)
-
SSK programmet, reell kompetens och vård och omsorgsprogrammet?
Hej! Jag är en utbildad akut undersköterska och har sökt till sjuksköterskeprogrammet men jag saknar samhällskunskap 1a2 och naturkunskap 1a2 enligt behörighetskraven. Jag har läst att vissa universitet tar vård och omsorgsprogrammet till hänsyn...
Hej!Jag vill börja svara med att råda dig boka (snarast) tid med SYV-en på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Du kan behöva komplettera för... Läs hela svaret -
Räcker detta för grundläggande behörighet ?
Hej, Jag har nyligen avslutat min utbildning till undersköterska. Jag fick godkänt i alla ämnen och mitt USK-pergamentsbetyg var 1500 poäng. Jag är intresserad av att studera vidare till sjuksköterska. Jag planerar också att läsa följande kurser förr att vara behörig : (Jag har redan...
Hej!grundläggande behörighet kan man uppnå på flera olika sätt, t.ex genom 3årig arbetslivserfarenhet + några få godkända betyg från gymnasiet, se... Läs hela svaret -
vad blir jag efter examen?
om jag läser upp alla mina gymnasiebetyg med inriktning inom vården på komvux, blir jag USK när jag tagit min examen?
Hej!Var god läs information på framtid.se/yrke/underskoterska och på socialstyrelsens webbplats: om Undersköterska som skyddad yrkestitel fr o m 1 juli 2023. Med vårdutbildningen på... Läs hela svaret -
kan jag studera distans trots flytt till annan stad?
Jag har kommit in på undersköterska utbildning på distans i min kommun. Men är påväg att flytta till en ny stad. Kan jag fortfarande köra på utbildningen trots flytt eftersom det är distans?
Hej!det finns någonting som heter "rätten att fullfölja utbildning" och vad gäller komvux så brukar det se ut så här: när man är ANTAGEN då... Läs hela svaret -
Läsa upp ämnen till högskola?
Hej Jag har gått på gymnasiet i ett år bara sen jag slutade men jag vill börja igen vill låsa upp ämne som får mig bli behörig till högskolan.
Hur ska jag börja?Har bara några ämne med mig och vill plugga till...
Hej,tandläkarprogrammen på de svenska lärosäten kräver för särskild behörighet godkända betyg i gymnasiala kurser fysik2, kemi2, biologi2 och matematik4. Man behöver... Läs hela svaret -
Har gymnasieutbildning från Lettland vill läsa till undersköterska?
Hej, Jag har jobbat som vikarie inom hemtjänsten i två år och skulle vilja nu läsa till undersköterska. Jag har en gymnasieutbildning från Lettland inkl. samhällskunskap. Vad behöver jag för att kunna läsa till undersköterska? Med...
Hej,utbildning till undersköterska ligger i Sverige på gymnasial nivå och ges, som regel, på V0-programmet (för ungdomar under 20 år) eller på komvux... Läs hela svaret -
Gamla kurser undersköterska ?
Hej! Jag har ett studiebevis från gymnasiet från 2022. Där har jag läst kurser som inte finns i nya usk utbildningen, så som medicin 1, vård och omsorgsarbete 1,2 hur gör jag för att "bli usk" ska jag läsa klart mot en examen och kan...
Hej,boka tid med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Ni behöver (tillsammans) göra studieplanering mot yrkesexamen som undersköterska för dig. Jag tror inte du behöver... Läs hela svaret -
Behörighetkrav?
Hej, jag går just nu undersköterskeutbildningen på komvux och funderar senare på att utbilda mig till Sjuksköterska. De olika kraven för att kunna söka till Sjuksköterska är bla att man ska ha naturkunskap 2. På antagning.se står det...
Hejsan,se information från Universitets- och högskolerådet på uhr.se/uppdaterade-ersattningskrav-for-naturkunskap-2-till-ssk - av informationen där framgår att du inte behöver ha... Läs hela svaret -
Komplettering till undersköterska efter gymnsiets ekonomiska linje?
Hej. En kollega har gått gymnsiets ekonomiutbildning. Och har fullständiga betyg därifrån. Efter det har han arbetat inom daglig verksamhet i 3 år. Vad behöver han komplettera med för att bli undersköterska?
Hej,den 1 juli 2023 blev "Undersköterska" en skyddad yrkestitel. Läs gärna på framtid.se/yrke/underskoterska Exakt ( i detalj ) vilken utbildning man... Läs hela svaret -
Gymnasiearbete?
Hej om det är så att man gick ut gymnasiet utan en gymnasieexamen(då jag ej klarade Gymnasiearbetet), kan man då plugga till undersköterska och få en gymnasieexamen utan att behöva göra om Gymnasiearbetet inom det jag gick på gymnasiet?
Hej,om du på komvux pluggar till undersköterska kan du sedan få ihop kurserna till Yrkesexamen inom vilken du kan inkludera alla kurser som även ger dig grundläggande behörighet till... Läs hela svaret -
Betyg för undersköterska?
Hej. Nu är det så här att jag har gått 3 år på gymnasiet på vård och omsorgs linjen, men problemet är att jag fick underkänt i matte så detta ledde till att jag inte blev färdigutbildad undersköterska. Vilket ledde till...
Hej,mitt förslag är att du försöker få godkänt betyg i gymnasial kurs Matematik 1a (genom studier på komvux eller genom en prövning). Och sedan borde du kunna ta ut Examensbevis från... Läs hela svaret -
skyddad yrkestitel undersköterska?
Hej! Finns det någon bra rutinbeskrivning som man kan använda sig utav när det gäller vad som krävs för att få skyddad yrkestitel som undersköterska? jag upplever en stor förvirring kring detta och det är många frågor som kommer...
Hej och tack för din fråga om Krav för att få skyddad yrkestitel "undersköterska"!Det är socialstyrelsen som tar beslut i den frågan och på socialstyrelsens... Läs hela svaret -
Labornat program på yh?
Vad är skillnad mellan labornat och biomedicinska analytiker? Vad gör em labornat? Lön? Och skillnad uppgifter mellan detta yrket och usk?
Hej,utbildning till BMA finns i Sverige på universitetsnivå och pågår i 3 år på heltid. BMA är i Sverige ett av de yrken där legitimation från socialstyrelsen krävs;... Läs hela svaret -
Behörig till högre studier utan gymnasieexamen?
Hej, Nu är det så att jag ska börja läsa till undersköterska under denna år som är på 1500 poäng. Just nu saknar jag 1000 poäng, därför har jag nu täkt att göra på detta sätt. Jag vill läsa upp till 1000...
Hej,sökande till svenska högskole-universitetsutbildningar behöver alltid ha Grundläggande behörighet. Obehöriga kan ej antas. Grundläggande behörighet kan man... Läs hela svaret -
Apotekstekniker ?
Hej, undrar om jag kan läsa till Apotekstekniker. Obs: jag har undersköterska utbildning?
Hej,utbildning till undersköterska är en mycket bra grund inför en yrkeshögskoleutbildning till apotekstekniker och även inför många andra yrkeshögskoleutbildningar. Jag tycker därför att... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga