Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31905 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'examensbevis från komvux' (91 st.)
-
Vilka ämnen måste man läsa för att klara gymnasiet?
Hej Min son kunde inte blir klart med gymnasie för 3 år sedan. Nu ville han börjar läsa de ämnen som han missade i gymnasiet. vilka ämnen måste han läsa för att klara gymnasiet? Han är intresserad att komma in i advokat utbildning. vilka...
Hej!Utbildningsväg till yrket Advokat är i Sverige ganska lång. Ta gärna en titt på yrkespresentationen Advokat på www.framtid.se Första steget på... Läs hela svaret -
Betygssättning funktionsnedsättning?
Hej! Under gymnasiet hade jag en sjukdom som gjorde att jag inte kunde prestera på idrotten. Men det var först efter betyget sattes som jag även blev diagnostiserad ’med en ”funktionsnedsättning” i min journal. Undrar om det finns en möjlighet att...
Hej,du beskriver en ganska unik situation; reglerna säger att i Examensbeviset från gymnasiet är Idrott och hälsa 1 en obligatorisk kurs och betyget i den kursen räknas in i... Läs hela svaret -
Räkna bort idrott och hälsa?
Hej! Om man har haft en skada eller sjukdom under gymnasiet som gjort att man inte kan prestera på idrott och hälsa 1 kursen, finns det då undantag som kan göra att det betyget inte räknas med i slutbetygen?
Hejsan,enligt skolverket bör gymnasieskolan anpassa innehåll i kursen på så sätt att du ska ha förutsättningar att klara kursen och även få högt betyg (t o m A-betyget); Du... Läs hela svaret -
Gymnasiebehörighet tips?
Jo det är så att jag gick ut gymnasiet 2018 med inriktning Teknik. Jag fick tyvärr inte gymnasie examen pga slarv. Jag klarade inte heller matte 2c dock klarade jag matte 3c. Fråga 1 är kan man validera matte 2C för att man har klarat 3c eller ska jag göra...
Hej,mitt råd är att du siktar på Yrkesexamen "från BF" (yrke Barnskötare) och inom 2400poäng som komvuxexamen kräver inkluderar även svenska 2,3 och engelska 6 samt även... Läs hela svaret -
Vad är valbara kurser? Kan de komma från andra program?
Jag studerar på Komvux. Mitt mål är att uppnå en högskoleförberedande examen inom Naturvetenskap och Teknik. För närvarande har jag samlat ihop 1300 poäng från Obligatoriska kurser och 800 poäng från programinriktade kurser...
Hej,inom 2400poäng som ingår i examensbevis från komvux måste du ha en 100p.kurs som heter gymnasiearbete eller komvuxarbete. Om du har godkänt betyg i kursen gymnasiearbete... Läs hela svaret -
Är det krav/obligatoriskt?
Hej! Jag har läst samhällskunskap 1b på komvux. Är det obligatoriskt/frivilligt att ta fortsättningskurs som samhällskunskap 2? För komvuxarbete inom naturvetenskap och teknik?
Hej, kursen Samhällskunskap 2 är - på komvux - inte obligatorisk, utan valbar. Du behöver inte läsa den kursen om du inte vill. Vad gäller komvux-arbete så rekommenderas det att göra... Läs hela svaret -
Plugga till sjöingenjör?
Hej! Jag tänker plugga till sjöingenjör men vet inte riktigt vilka betyg det krävs för att komma in. Jag pluggar nu på kmvux och just nu har jag 1900 poäng och jag har underkänt i kemi 1, engelska 6. Behöver jag ha godkänt i engelska 6 och...
Hej,det vi vet om yrket Sjöingenjör och vilken utbildning som krävs berättar vi om i presentationen på framtid.se/yrke/sjoingenjor - eftersom utbildning ges, i Sverige, på universitetsnivå,... Läs hela svaret -
Första antagningsbeskedet?
Hej! Jag har precis fått ihop alla ämnen för att få ut min gymnasieexamen (från Hermods). Det jag har just nu är utökat engelska 7 för meritpoäng som kommer att avslutas i november. SYV som jag har pratat med sist nämnde något om att...
Hej,om du söker till en svensk högskole-universitetsutbildning med start Vårterminen 2024, gäller följande datum:anmälan måste du göra senast 16 oktober 2023 och sista dag för... Läs hela svaret -
går det att flytta om utökade kurser?
Hej, jag gick ut med ett studiebevis och el- och energiprogrammet med F i 300 poäng(utöver dessa 3 kurser hade jag relativt bra betyg). Men just nu läser jag in matte- och naturkurser för att få tillräckligt med poäng samt för att jag inte kom in...
Hej,eftersom du har fått Studiebevis (när du gick ut gymnasiet) och inte ett examensbevis, då gör du planering mot examensbevis från komvux. På komvux finns numera följande typer av... Läs hela svaret -
ta ikapp behörighet?
det finns ju vissa krav för gymnasieexamen, t ex ett godkänt gymnasiearbete. så om man tar ikapp behörigheten på komvux eller folkhögskola så ställs inte samma krav, antar jag? tacksam för svar!
Hej,på komvux gör man komvuxarbete som är en likastor kurs som gymnasiekurs gymnasiearbete (100 gymnasiala poäng). Utan godkänt betyg i komvuxarbete (eller gymnasiearbete, om man har det betyget med sig... Läs hela svaret -
Utökade kurser?
,
Hej,komvux-examen innehåller 2400 gymnasiepoäng inklusive komvuxarbete. Så, utan komvuxarbete är det 2300poäng du behöver, så du har 300poäng för mycket (enligt de uppgifter som finns i din... Läs hela svaret -
Naturkunskap 1b och biologi, fysik och kemi på komvux examenbevis?
Hej, Går det att ha naturkunskap 1b tillsammans med biologi 1+2, fysik 1+2 och kemi 1+2 på ett komvux examensbevis? När jag började läsa på komvux så läste jag nämligen naturkunskap 1b och sedan ändrat mig och vill läsa...
Hej,jag tror inte du ska få ha nk1b och kurserna i de andra naturvetenskapliga ämnen i samma examensbevis för att innehåll i kurserna överlappar varandra så... Läs hela svaret -
hur gör jag kring komplettering?
Hej Jag tar studenten nu om någon månad, men pågrund av mycket har skolan varit tuff. Men Jag har godkänt i (blandannat) ma1b, eng 5 o 6, sv 1 o 2, men sv 3 riskerar jag få f i. Jag vet inte resultatet än (beroende på hur nationella gick kan jag...
Hej,UJIK är en tuff utbildning, det går mycket fort och man ska läsa och memorera mycket stora mängder av svår juridisk text... så det är verkligen en chansning att försöka bli... Läs hela svaret -
Gymnasieingenjör utan Gymnasieexamen? Högskola?
Hej! Det är så att jag på något vänster har lyckats komma in på Tekniskt Fjärde år utan en gymnasieexamen ifrån Teknikprogrammet och tagit examen som Gymnasieingejör inom Mjukvarudesign. Behörighetskraven för TE4 och andra...
Hej,mitt svar är - Nej, det kommer inte att gå. Det är antagning.se som jobbar med antagning till svenska högskole-universitetsutbildningar och det krävs Alltid att sökande har... Läs hela svaret -
Har jag behörighet?
Tjena, undrar hur det ligger till gällande grundläggande behörighet då jag för ett tag sen gick ut gymnasiet (teknik) med ett studiebevis. Jag har sedan dess läst 200p på komvux (datateknik och webbutveckling) och behöver läsa 300 poäng. Nu...
Hej,sedan 1 juli 2021 trädde nya reglerna i kraft vad gäller ta ut examen från komvux och med det blev det ännu mer flexibelt vilka kurser som kan ingå i examen från komvux. Därför tror jag... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga