Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31877 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'särskild behörighet' (1015 st.)
-
Vilka ämnen måste man läsa för att klara gymnasiet?
Hej Min son kunde inte blir klart med gymnasie för 3 år sedan. Nu ville han börjar läsa de ämnen som han missade i gymnasiet. vilka ämnen måste han läsa för att klara gymnasiet? Han är intresserad att komma in i advokat utbildning. vilka...
Hej!Utbildningsväg till yrket Advokat är i Sverige ganska lång. Ta gärna en titt på yrkespresentationen Advokat på www.framtid.se Första steget på... Läs hela svaret -
Söka med högskoleprov?
Hej! Jag går sista året på gymnasiet (naturvetenskapsprogrammet) och har F i fysik 1. Det finns en risk att jag får ytterligare ett F i en annan kurs, vilket leder till att jag troligen kommer gå ut gymnasiet med 2 st F. Om jag får 2 F har jag fortfarande...
Ja, det kan man göra. Du kan i ditt examensbevis från gymnasiet ha upp till 250 poäng betygsatta med F. Examensbevis från gymnasiet som innehåller bland annat godkända betyg i svenska 2, 3 och... Läs hela svaret -
en fråga ??????????????
Hej Hej Jag har betyg i tyska 3 som modernspråk, arabiska 4 som modernspråk och engleska 7 Är det rätt att jag har 2,5 meritpoäng? Om det är rätt så jag behöver inte läsa matte 4 eller?
Hej!det finns för lite information i din fråga... Om du söker utbildning till språklärare (vill bli behörig att undervisa i tyska) då krävs tyska 3-kursen för särskild behörighet och ger... Läs hela svaret -
Poängsystemet läst olika kurser vad räknas med?
Hej ska försöka förklara så gott jag kan. Har läst gymnasiet med en yrkesexamen med 2500 p. Vill studera arbetsterapeut och läser nu behörighetskurser på komvux naturkunskap 1a2 naturkunskap 2 samhällskunskap 1a2 svenska 3 och matematik 2b....
Hej!jag vill börja svara med att påminna om att du själv inte behöver räkna på dina betyg, det kommer Antagning.se göra. Vad du eller jag eller ngn annan räknar fram... Läs hela svaret -
Behörighet till läkarlinjen?
Hej! Har jag rätt behörighet för att börja på läkarlinjen när jag gått ett naturvetenskapligt basår på Stockholms universitet. Kan jag då söka till läkare i lund, linköping etc? Trots att jag gått det...
Hej!basåren på de svenska universiteten är de så kallade "för-utbildningar" där olika lärosäten får utforma kurserna "lite som de själva vill";... Läs hela svaret -
Fysioterapeut, behörighet?
Hej! Jag funderar på att söka till fysioterapeutprogrammet men ser i deras behörighetskrav att man måste ha godkänt i idrott vilket jag har. Men jag håller på att ta min gymnasiexamen via komvux och har läst att i en komvux examen kan den inte...
Hej!Satta betyg gäller tillsvidare, även om kursen inte kan ingå i ditt examensbevis från komvux. Du laddar i så fall upp både ditt examensbevis + separat betyget i Idrott-och-hälsa1 när... Läs hela svaret -
Ersätter biologi 1, fysik 1 samt kemi 1 naturkunskap 1a1?
Hej, Jag ska gå ett naturvetenskapsbasår eller försöka tenta av några kurser och undrar om det är så att mitt betyg i naturkunskap 1a1 kommer spela någon roll om jag läser kemi 1, biologi 1 och fysik 1? Kommer det att ersätta...
Hej,jag är inte helt säker på att jag förstår exakt vad du frågar om... men jag ska försöka ge svar. Om jag ger (nu) svar på fel fråga,... Läs hela svaret -
Påverkar komvux kurser mitt meritvärde?
Hej, Jag har gått ut gymnasiet där jag har en examen i ekonomiprogrammet. Jag vill söka in till datateknik programmet där det krävs fysik 2 och kemi 1 för behörighet. Jag håller på att läsa kurserna på komvux och jag har följande...
Hej,betyg i kurser som krävs för särskild behörighet (i ditt fall fysik2 och kemi1 samt matematik 4... antar att även matte 4 krävs för särskild behörighet) kommer... Läs hela svaret -
Kan jag gå svenska 2b på komvux?
Hej, jag har gått svenska 1a,2a och 3a på gymnasiet men märker nu att en utbildning jag vill gå behövs behörighet i svenska 2/b kan jag gå detta på komvux?
Hej,inom ämnet Svenska på gymnasial nivå finns 6 kurser som heter:Svenska 1, 2 och 3; Litteratur; Retorik och Skrivande. Hänvisning: skolverket.se/gymnasiet/svenskaOch inom ämnet Svenska som... Läs hela svaret -
Vilket komvuxarbete ska jag välja?
Hej, om jag vill läsa till Civilingenjör i Datateknik men inte har godkänt i gymnasiearbetet, vilket komvuxarbete ska jag ta kurs i? Jag har läst att man ska välja beroende på vad det är för utbildning som man söker. Blir det Komvuxarbete...
Hej!om du fått F i gymnasiearbete då har du inte uppfyllt kraven för examen och gick ut gymnasiet utan examensbevis. Du läser, om jag förstår dig rätt, mot examensbevis på komvux.... Läs hela svaret -
Får man poäng för alla kurser på komvux även?
Hej! Jag är intresserad av att läsa ett program på universitetet där man behöver 21,5 i merit. Därför undrar jag om jag får merit poäng av att läsa på komvux även om jag inte läser upp betyg eller läser in en gymnasie...
Hej!har du redan fått Examensbevis från gymnasiet? Utan det saknar du grundläggande behörighet till högskolestudier och kan inte komma in på en svensk utbildning inom... Läs hela svaret -
Tillvägagångssätt för betyg inför Ingenjörsutbildning?
Hejsan! Jag gick yrkesprogram på gymnasiet för ca 7år sedan och kom ut med fullständiga betyg, däremot gick jag aldrig högskoleförberedande. Nu står jag här och har blivit sugen på att ta nästa steg och utbilda mig till ingenjör,...
Hejsan,om du vill utbilda dig till Högskoleingenjör då stämmer det att du behöver uppnå grundläggande behörighet + fysik1a+2, Kemi 1 och Matte 3c men... Läs hela svaret -
Prövningstillfällen och behörighet?
Hej. Jag har bestämt mig för att läsa socionomprogrammet, dock saknar jag behörighet i matte2. Jag tycker även att beteendevetenskapliga programmet är intressant men läser man på lite så verkar det vara klokast att plugga till socionom. Jag vill...
Hej,du skriver om att du saknar behörighet i matte 2; det tolkar som att antingen har du inte läst matematik 2a, eller 2b eller 2c eller så har du läst en av de kurserna och fick... Läs hela svaret -
Räcker Högskoleprovet?
Hej! Jag går andra året på gymnasiet och har inte särskilt bra betyg, mina betyg ligger mellan E och C. Jag har inte någon gång fått F i en kurs, men mina betyg räcker inte för att gå på tandläkare programmet vilket är...
Ja, du kan komma in på tandläkarprogrammet på ett svenskt lärosäte i HP-urvalet (där du kommer konkurrera med resultatet från högskoleprovet); Högskoleprovet befriar inte från... Läs hela svaret -
Hur många gymnasiepoäng behöver man för att komma in på högskola?
Hur många gymnasiepoäng behöver man för att komma in på högskola, universitet eller yrkesprogram? Jag vet att det är olika men vad är det vanligast? Snittet typ? Samt hur lång tid tar det att läsa upp 1250 gymnasiepoäng på en...
Hej!jag är inte säker på exakt vad du vill få svar på men jag ska försöka svara (är det ngt annat du vill veta, återkom med en ny... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga