Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31894 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'grundläggande berhörighet' (93 st.)
-
Kan man komma in där godkänt i ma3b krävs när man har F i ma2b?
Hej! Jag vill läsa ett program på universitetet som kräver Grundläggande behörighet samt Matematik 3b. Jag är godkänd i matematik 3b Men jag har underkänt i matematik 2b. uppfyller jag kraven eller krävs även godkänt betyg i ma2b. Hälsningar Elias
Hej,om programmet kräver matte 3b och du har godkänt betyg i den kursen och om du för övrigt också är behörig, så kan du ha F i matte 2b och... Läs hela svaret -
Går lärlingutbildning (BF), påverkas antagningen i vidare studier?
Hej! Jag går lärlingutbildning, Barn och fritidsprogrammet inriktning social och pedagogiskt arbete. Jag spenderar tre dagar i skolan och två dagar ute på APL. Man får välja själv om man vill ha de kurser för att studera vidare, som jag har gjort. Men, min fråga är om högskolor och...
Hej,om du får examensbevis från en skolforlagd eller lärlingsutbildning på gymnasiet spelar ingen roll för din möjlighet till studier efter gymnasiet. Om... Läs hela svaret -
Kan jag få betyg i engelska 6 snabbt inom 1-3 månader?
Går det att gå in på komvux eller nån enstaka kurs utbildning och göra prov direkt för att få ut ett betyg? alltså så snabbt som möjligt? Jag behöver gå in på en yrkeshögskola som behöver engelska 6 för...
Hej,engelska 6 är en 100-poängskurs (på gymnasienivå, går, alltså på 100 gymnasiala poäng) och på heltid läser man 20 gymnasiala poäng per... Läs hela svaret -
Grundläggande behörighet / provning av reell kompetens?
Hej! Jag har skickat till UHR min inkomplett gymnasie utbildning från mitt land och jag fick detta svaret:
"Examensämnen som du fått godkänt betyg i motsvarar följande kurser i den svenska gymnasieskolan: [ange kurser sökande får SB i:...
Hej Lucia!Läs gärna information på antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/en-annan-vag/grundlaggand-behorighet - vad jag saknar uppgift om är ämnet Engelska. I den korta... Läs hela svaret -
Räknas mina poäng, är jag behörig till högskolan?
Hej, Jag avslutade gymnasiet 2014, läste hotell och turism med inriktning turism, när jag avslutade min utbildning hade jag 2150p från gymnasiet. Jag klarade inte historia 1a1 (50p), Hållbar turism (100p), Konferens och evenemang (100p) samt Marknadsföring och försäljning (100p). Jag har...
Hej Viktoria!Du läste på gymnasiet mot Examensbevis, men du uppnådde inte kraven och fick ut Studiebevis, tror jag. Studiebevis ger inte behörighet till högskolestudier; i alla... Läs hela svaret -
Byta ut kurs individuellt val?
Hej Jag har ett samlat betygsdokument och har F i tre kurser (300 poäng). Läste engelska 7 på komvux och undrar nu om jag kan 'byta' ut engelska 7 mot en av de kurser som jag fick f I? Vilket var franska 4. Det var mitt individuella val Tack på förhand
Hej Amanda!Samlat betygsdokument ger dig inte grundläggande behörighet till högskolestudier. Om du vill ha grundläggande behörighet, behöver du vända dig till komvux med frågan om du kan... Läs hela svaret -
Hur tar jag gymnasieexamen nu?
Hej, jag läste natur på gymnasiet och helt ärligt jag började umgås med några personer och jag hamnade i ett helt annan värld, tog inte hand om mina studier alls och tiden gick förbi. Nu har jag inte ens sett mina betyg men jag vet att jag har runt...
Hej,om du redan är 20 år och har jobbat i ett år när du har avslutat år 3 eller om du hoppade av gymnasiet utan att ha gått 3 år - i vilket fall är det Komvux och inte längre... Läs hela svaret -
Krävs religion 1 för läkarprogrammet?
Hej jag går natur natur och kommer få bra över 2500 poäng. Måste jag ha religion 1 för att börja läkarprogrammet?
Hej David!Kursen Religion.1 är en obligatorisk kurs, Du kan se det i Programplanen för NA, den finns inom Programgemensamma ämnen. Det betyder att du i ditt examensbevis från gymnasiet måste... Läs hela svaret -
Blir jag grundläggande behörig?
Hej! Jag har endast 1300 poäng samlat betygsdokument. Om jag läser frisör via Komvux blir jag sedan grundläggande behörig för andra studier? Det står att frisör är 1900 gymnasiepoöng. ( tänker då att jag kommer upp till 2500...
Hej Lina!Boka gärna tid med SYV på komvux för planering av dina studier. Det är inte så enkelt att bara komma in i ett tillräckligt antal gymnasiala poäng, utan du måste få ut... Läs hela svaret -
utländskt betyg - läsa Engelska 5 när jag redan har Engelska 6 och 7?
Hej. Jag har ett utländskt betyg och försöker höja mitt meritvärde genom att söka kurser på Komvux. Jag har redan klarat Engelska 6 och 7 men ej 5, eftersom min lärare insåg då att jag inte behöver 5 och kunde börja 6. Just nu...
Hej Jack!Fick du bedömning från UHR, ang.din behörighet? Har du fått svar att du har Grundläggande behörighet men måste komplettera med betygen i... Läs hela svaret -
Att bli psykolog?
Hej! Jag går i nian och funderar på gymnasium. Jag funderar på att gå estet i Helsingborg och skulle vilja bli psykolog och gå på högskola efter gymnasiet. Går det att komma in på högskola för psykolog om jag går ester...
Hej Evelina!Psykolog är i Sverige ett av de legitimationsyrken, alltså finns det strikta krav på vilken utbildning man behöver ha. Och det är examen från psykologprogrammet, som är en 5-årig... Läs hela svaret -
Grundläggande behörighet försvinner?
Hej jag tog studenten 2016 och jag saknar grundläggande behörighet. Jag fick enbart studiebevis pga av att jag inte klarade ma1b. Jag kollade upp ang grundläggande behörighet och jag såg att det står från och med den juli 2021 så kan man inte...
Hej!du kan få ut examensbevis från komvux även efter 1 juli 2021.Det du skriver i din fråga känner jag inte igen... det om "grundläggande behörighet" som du formulerar... Läs hela svaret -
Merit och Jönköping university?
Hej, jag har kollat mycket på denna linjen: https://ju.se/studera/valj-utbildning/program/program-pa-grundniva/international-economics.html Om ni kollar på behörigheten står det "Grundläggande behörighet samt Matematik 3b eller 3c, Samhällskunskap 1b...
Hej!"Behörighet: Grundläggande behörighet samt Matematik 3b eller 3c, Samhällskunskap 1b eller 1a1 och 1a2. Eller: Engelska 6/B, Matematik C, Samhällskunskap A."Bör förstås... Läs hela svaret -
Vad händer om jag läser till engelska 7?
Hej! Jag har tagit studenten från det naturvetenskapliga programmet med inriktning samhälle. Jag planerar nästa år att söka till receptarieprogrammet och har därför läst till biologi 2 på komvux förra hösten pga behörigheten. Nu...
Hej Hilda,om du får F i eng 7 på komvux, kommer det vara som om du inte läste den kursen. det kommer inte på ngt sätt påverka ditt meritvärde.Om du däremot får E i... Läs hela svaret -
Vilken urvalsgrupp tillhör jag BII eller BI?
Hej SYV! Jag går just nu på mitt sista år på naturvetenskapsprogrammet, och jag undrar vilken urvalsgrupp tillhör jag om jag saknar betyg på engelska 5+6?
Hej!utan godkända betyg i engelska 5 och 6 kommer du få ut endast ett Studiebevis, som inte ger behörighet till högskola; du kommer sakna grundläggande behörighet och kommer... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga