Esther
    Hej,

    är det möjligt med en utländsk gymnasieexamen att göra utbyteskompletteringar i form av prövningar (i Sverige) och ändra på jämförelsestallet? Jag tänkte göra prövningar i ämnen som jag har fått lågt betyg i.
    Och om jag till exempel höjer mitt meritvärde till 19, får jag så lägga till den meritpoängskompensationen som gäller för 19 eller hur fungera det?

    Och hur räknas det ut, så jag kan få en bild av hur många ämnen jag ska göra prövningar i?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Esther,
    reglerna för meritvärde med utländska gymnasiebetyg finns att läsa på antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Utlandsk-gymnasieutbildning.
    Tolkningsföreträde är det Antagning.se som har. Ibland (dock mycket sällan) Antagningsgrupperna/Antagningsenheter på lärosätena (högskolor-universitet) göra en egen bedömning och tolka reglerna på ett "visst sätt" eller göra Undantag.
    *****
    Det är många gånger snabbare och billigare att satsa på Högskoleprovet. Anmälan till HP kostar 450 kr och en prövning kostar 500 kr. Det är, dessutom, rätt så svårt att hitta var man kan anmäla sig till prövningar (många vill göra prövningar och lärarkapacitet räcker inte; prövningstillfällena blir uppbokade mycket snabbt på lång tid framöver).
    Mitt råd är alltså att du funderar på att i första hand satsa på HÖGSKOLEPROVET.
    *****
    Men om du ändå vill undersöka möjlighet att genom prövningar höja ditt meritvärde, så kika på Tabell, i vilken finns det en lista på kurser som kan höja meritvärde för dig med utländska betyg.

    Liselotte

    Den förklaringen på hur reglerna kring utländska gymnasiebetyg brukar vanligtvis tolkas som vi fick från en expert på Universitets- och högskolerådet kan jag sammanfatta så här:
    Meritpoäng får man inte, utan MERITPOÄNGSKOMPENSATION och den hänger ihop med den ursprungliga "värderingen" av dina utländska gymnasiebetyg; och fler meritpoäng kan man inte få.

    För att höja jämförelsetal i exempelvis Arabiska som Moderna språk... så måse man se vilken nivå som i just det språket som du fick "erkännade för": om det exempelvis står att du i dina utländska betyg har godkänt betyg i kursen som motsvarar Arabiska 7, då är det endast i just steg 7 som du måste höja ditt betyg (och inte i de lägre stegen). Om man har "erkännade" för Arabiska 5, då är det kurser Arabiska 5, 6 och 7 som kan höja jämförelsetalet.

    Betyg i kurser i svenska eller svenska som andraspråk och i engelska (om inte engelska fanns i dina utländska betyg) kommer räknas in i ditt jämförelsetal. Så, om du har lägre än A betyg i t.ex Svenska som andraspråk 3, och i Engelska 6 - vinner du på att höja de betygen så mycket som möjligt, helst till A.