Förälder

    Hej, Min ungdom vill söka sjuksköterskeprogrammet. Det finns betyg från sam. Beteende programmet samt betyg från komvux undersköterskeutbildning & 1 års 100% tjänstgöring som undersköterska. 1. Kan man slå ihop 2 utbildningar dvs både gymnasiet & komvux betygen för att få bästa meritpoäng? 2. Är det någon vits att skicka in arbetsbetyg för 1 år? 3. Vilken termin har störst chans att man blir antagen på? Tack på förhand

    • Daniel : till fråga 3 i din fråga... "vilken termin" så gissar jag att du kanske menar att fråga om det är större chans att bli antagen till start på våren? Och i så fall är svar: ja, troligtvis. Antagningsgränser till högskoleutbildningar med start på våren (i januari) brukar ligga lägre, jämfört med samma utbildningar som startar på hösten (i augusti-september). Så, om den högskoleutbildning man vill komma in på har vårstart, och man vet att man inte har så jättehögt meritvärde, så rekommenderar jag definitivt att söka till vårstarten. Annars, så tycker jag att SYV Anna har gett ett bra svar på frågorna. Du har väl läst Annas svar, nedan?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Maria,
    Antagning.se kommer räkna fram meritvärde på det här sättet:
    - alla betyg från Examensbeviset (från gymnasiet eller från komvux) kommer räknas in i jämförelsetal/snittbetyget (med undantag av gymnasiearbete eller komvuxarbete (i de kurserna kan man endast få E och de betygen räknas inte in); om man i sitt examensbevis har U-kurser (Utökat program) räknas U-kurserna endast in om de krävs för särskild behörighet eller om de ger meritpoäng.
    Betyg i kurser som finns utanför examensbeviset räknas in endast om de krävs för särskild behörighet eller ger meritpoäng (alltså samma regler gäller som för U-kurserna).
    *** tips! Högskoleprovet
    och ett annat tips! se om det går att ta ut Yrkesexamen från komvux (som undersköterska).
    HÖGSKOLEPROVET - med resultatet från högskoleprovet prövas man i HP-urvalet. Man måste vara behörig men hur höga betyg man har spelar ingen roll (i alla fall nästan alltid, oftast - i undantagsfallet om flera konkurrerar om sista utbildningsplats och har samma HP-resultat kan man titta på vilket meritvärde sökande har).
    YRKESEXAMEN FRÅN KOMVUX - i yrkesexamen från komvux kan man ta kurser med högsta betyg, förutom de kurser som är obligatoriska, och på så sätt få högre meritvärde än man hade i sitt examensbevis från gymnasiet. Boka tid med SYV-en på komvux för att titta på den möjligheten.
    Om den sökande har flera examensbevis från gymnasiet och från komvux räknas meritvärde ut på det examensbeviset som kommer ge högsta meritvärde (alltså Antagning.se räknar till den sökandes fördel).
    Ovan svarade jag på första frågan som du ställde.
    _________________
    Du frågar också följande:
    2. Är det någon vits att skicka in arbetsbetyg för 1 år? - mitt svar: det skadar inte att scanna in och ladda upp det men jag tror inte det kommer spela någon roll (men om just den utbildningen på just det lärosäte öppnar för AU, alternativt urval är alla meriter "ett plus"). Var god se information på https://www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola
    3. Vilken termin har störst chans att man blir antagen på? - mitt svar: Jag är inte säkert på att jag förstår frågan. Du kanske menar vilken ort som brukar ha lägre antagningsgränser och där man har störts chans att komma in? Till sjuksköterskeprogrammet antas man till termin1 och läser sedan i 3 år på heltid och detta även om man sedan innan har undersköterskeutbildning och flerårig (mångårig) arbetslivserfarenhet som undersköterska.