Katja
    Vill kunna studera till beteendevetare men genom att ta enstaka kurser i taget.

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Ja, det kan man.
    Om du vill ta ut Kandidatexamen inom beteendevetenskap, så måste du ha ett av följande "huvudämnen": Sociologi, Kriminologi, Psykologi eller Pedagogik. Var god läs även på framtid.se/yrke/beteendevetare

    • : Hur vet man vilka kurser man ska börja med? Vilka sidor kan man söka?
    • Anna : Det finns en mängd olika kurser. boka tid hos studievägledare på just det lärosäte där du vill ta ut kandidatexamen sen - är det bästa rådet vi kan ge.
    • Anna : Jag har nu även skrivit ett nytt svar, se nedan, som förhoppningsvis blir till hjälp för dig! Lycka till!
    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Katja,

    om du idag ännu inte har några godkända högskolepoäng, ej läst på högskolenivå, kan du börja med vilken kurs som helst - därför att du kommer med stor sannolikhet kunna ta in minst en "valfri termin" in i kandidatexamen. Sedan behöver du minst 90 hp (3 terminer på heltid kurser inom ditt Huvudämne) och en godkänd kandidatkurs som du läser på just det lärosäte där du vill ta ut examen.
    Reglerna på olika lärosäten kan variera något.
    De generella/centrala/gemensamma regler kring kandidatexamina är att man måste ha minst 180 godkända hötskolepoäng, totalt (det är 3 år på heltid) och av dem minst hälften i sitt "huvudämne", och kandidatkurs måste vara godkänd också; sedan är det olika vad man, för övrigt, får ta in i sitt kandidatexamen, därför är det bra att göra planering tillsammans med studievägledare på just den institutionen (eller i alla fall på det lärosäte) där man planerar ta ut examen.
    Oavsett vad alla andra säger, blir det ju Beslut från det lärosäte där du vill ta ut examen, som blir "sista ordet". Om jag t.ex ger dig förslag på kurser och du sedan inte kan ta ut examen, vad ska vi göra sen? Det är Lärosätena /högskolorna-universiteten/ som har rätt att utfärda examina, inte någon annan, och därför alla andra "åsikter och förslag" är inte så mycket värda, när det kommer till att just ta ut examen.
    Vi kan givetvis ge dig förslag på att t.ex söka först till en heltids kurs á 30 hp i det ämnet som du vill ska bli ditt Huvudämne, ex. Psykologi... då finns det kurser som heter olika på olika lärosäten men som i praktiken har samma eller mycket liknande innehåll: Psykologi A, Psykologi I eller Psykologi 1.
    Det är många ggr bättre att försöka läsa Psykologi 1, 2 och 3 eller I, II och III eller A, B och C på Samma lärosäte, alltså alla 90 hp inom sitt huvudämne på samma lärosäte (detta för att undvika att kurser "överlappar" varandra och sedan kan det därför visa sig att du ej kan ta ut kandidatexamen för att lärosätet där du vill ta ut examen kan anse att du inte har 90 hp i ditt huvudämne och du måste i så fall läsa mer då...).
    Det är bekvämare och säkrare att försöka komma in på ett program.
    Inom programmet har man platsgaranti på kurser men det har man inte om man söker till varje kurs separat. Det kan därför bli "stopp" när du kanske tyvärr inte kommer in på nästa kurs... men om man är envis och har tid på sig - kan man i de flesta fall, till slut, ändå uppnå kraven och få ut kandidatexamen (men det kan ta mycket längre tid än 3 år).
    Vänligen
    ANNA