Oliver
    Hej, jag har en fråga angående om man skulle byta program?
    Om jag skulle gå på teknikorogrammet och börja om 1:an och gå istället till el programmet kan jag då ta med mig kurser från teknik som tex teknik, cad till el programmet även om de inte ingår i el?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ulf!

    Vid programbyte kan rektor fatta beslut om Individuellt anpassat program>> och i så fall kan man ta med in kurser i Examensbevis som egentligen inte ingår i programmet.

    Det är inte elevens rättighet att byta program och hoppa in i en pågående utbildning. Det som är elevens rättighet är att söka om till åk1 med sina grundskolebetyg.

    ...ang. byta och hoppa in i en pågående utbildning: det är rektor på den "mottagande skolan" som fattar beslut om att ta in dig. Om rektor tar in dig, är det rektors ansvar att se till att du får en Studieplan som gör att du har möjlighet att uppnå kraven för examensbevis. Du kommer då tillsammans med SYV på den nya skolan göra upp en Individuell studieplan. Här är det stor skillnad: om beslut om Individuellt anpassat program fattas av rektor eller inte. Därför går det inte på förhand att svara på frågan om vilka kurser du får ta med i ett nytt program.

    Men enskilda betyg i kurserna gäller framöver. Spara alltid dokument /bevis/ på att du har godkända betyg i kurserna (och speciellt om du byter skola). Du kan senare ha stor nytta av godkända betyg i enskilda kurser (både när du söker eftergymnasiala utbildningar och när du söker jobb).

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Men går det att ta med sig som extra poäng? Om jag nu skulle gå om ettan till El-programmet?
    • Anna : Det beror på om rektor på den nya skolan fattar beslut om Individuellt anpassat program eller inte. Det är två olika situationer. Eftersom vi inte vet om du kommer att läsa enligt Individuellt anpassat program eller inte, går det inte att svara på din fråga än. Du förlorar aldrig på att ha läst fler kurser. Det är en fördel, framförallt för att du har mer kunskap. Betyg i kurserna kan även komma till använding efter det att du slutar på gymnasiet, spara därför bevis på att du har betyg i kurserna (om de inte kommer att ingå i ditt Examensbevis). Lycka till med dina studier!