Emma

    Hej! Jag har tänkt att börja på katedralskolan efter 9an och jag har tänkt att välja ekonomiprogrammet inriktning juridik. Men vet inte om man väljer inriktningen år 1 eller år 2. Är lite orolig om det skulle vara år 2 eftersom i ekonomiprogrammet har man matten 3b och det är inte så troligt att jag kommer klara den matten jättebra. Så hur ska jag göra då om man inte väljer inriktningen förrän år 2?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,

    inriktning på Ekonomiprogrammet väljer man under åk1 - innan åk2, om gymnasieskola erbjuder båda inriktningar; vilket den skola som du är intresserad av >> gör.

    Gymnasieskolorna försöker så långt det går att se till att elever kommer in på "rätt inriktning", dvs den inriktning som de vill komma in på.

    Om man vill vara helt säker på att komma in på rätt inriktning, kan man i första hand söka till en gymnasieskola som endast erbjuder den inriktning som man vill läsa. Men tyvärr .. :)... så erbjuder alla gymnasieskolor i Skåne >>båda inriktningar.

    Du kan fråga SYV på skolan hur de löser det om det är många elever som vill gå inriktning Juridik och få som vill gå inriktning Ekonomi.
    Du kan också överväga att söka till SA, som liknar Ekonomiprogrammet, inriktning Juridik ganska mycket. På Samhällsvetenskapsprogrammet >> läser man endast matematik 1b och 2b som obligatoriska kurser.

    Vänligen

    Julia SYV