Evelina
    Jag funderar på om man jag göra om mitt gymnasieval. Jag har sökt till naturvetenskap, och har kommit in också. Men nu tvekar jag, eftersom jag vill kunna jobba direkt efter jag har gått ut gymnasiet. Jag vill kunna få jobb lätt så att jag kan flytta hemifrån så fort som möjligt. Det är något av en ovanlig situation hemma, så därför vill jag flytta hemifrån så fort som möjligt. Ifall jag kunde hade jag gjort det nu.

    Så därför funderar jag på att byta till vård och omsorg, då jag vet att man får jobb direkt då man kommer ut. Dessutom så skulle jag kunna läsa högskoleförberedande då, jag måste inte bli fast som undersköterska för alltid. Men ändå, att ha det som start vore väl toppen? Jag skulle då få hjälpa människor samtidigt som jag skulle kunna få jobb väldigt enkelt. Men om ajg går vård så är jag väl fast inom just vård? Jag skulle väl behöva plugga upp en massa saker på komvux när jag väl vill bli nåt annat?

    Men... Jag är så osäker på vad jag vill bli i framtiden. Hur ska jag kunna veta vad jag vill jobba som? Så därför hade jag tänkt att gå naturvetenskap. Det är den bredaste linjen och jag skulle kunna bli vad som helst efteråt. Dessutom gillar jag no ämnena.

    Min fråga till dig som läser det här är... Kan jag gå naturvetenskap men ändå få jobb direkt efter gymnasiet? Vilket jobb som helst duger, så länge det ger mig tillräckligt med pengar för att flytta hemifrån. Visst finns det jobb som man kan ta utan utbildning? Men är inte de jättesvåra att få?

    Jag vet inte hur jag ska göra.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Evelina,

    du ställer mycket viktiga frågor: hur vet man vad man vill ha för yrke i framtiden? Och om det blir möjligt att få jobb?

    Tyvärr är de frågorna ganska svåra att besvara. :)

    Vi har samlat ett antal exempel på yrken som inte kräver någon eftergymnasial utbildning på - Gymnasiekompetensyrken>>. Ang. hur lätt eller svårt det är att få jobb - så är det en jätte-jättesvår fråga att ge svar på. Det finns inte någon jobb-garanti i Sverige idag. Det finns arbetslösa som kämpar för att få "vilket jobb som helst" men ej får ngt. Och så finns det folk som kan få jobb "på 2 sekunder" på "tusen olika ställen", även om de inte har någon eftergymnasial /och ibland inte heller någon gymnasial/ utbildning.

    Vad är det som gör att man har lättare att få jobb?
    - om man är frisk, pigg, glad och flexibel.
    - om man har körkort /många jobb kräver körkort/ - ex. Butiksplockare>> som är ett "enklare jobb" i det avseende att inten speciell utbildning krävs, men man måste kunna köra bil.
    - om man inte är kräsen vad det gäller arbetsuppgifter.
    - om man har lätt att "komma överens" med folk, dvs är trevlig, tillmötesgående och "tydlig" i sin kommunikation (säger som det är, utan att "mörka", fjäska eller vilseleda men gör det på ett trevlig sätt).
    Men ibland krävs det en "gnutta" tur också, när man söker jobb. :)

    Du skiver om att Naturvetenskapsprogrammet är "den bredaste linjen" och att du skulle kunna bli vad som helst efteråt. Och det är både sant och Inte sant. :) Jag ska försöka förklara.

    För att kunna komma in på de populära utbildningar, som t.ex Läkarprogrammet - så måste man ha mycket höga betyg eller kunna få högsta resultatet på högskoleprovet. Man måste också ha ork och tålamod att läsa i 5.5 år på en mycket krävande utbildning (läkarprogrammet).
    Så - om man endast har godkända betyg, och inte kan få mycket högt resultat på högskoleprovet, kan man inte bli "vad som helst", för att man kommer inte in på den utbildningen som krävs.

    I din situation skulle jag troligtvis välja Vård- och omsorgsprogrammet>>. Det är bra att du gillar NO_ämnena. Du kan alltid bedriva självstudier i NO-ämnena och i andra ämnen också. Det är bra att läsa mer matte. >>På VO läser man endast matte 1a som en obligatorisk kurs, och i fall du ska gå på VO rekommenderar jag att du väljer till matte 2a och sedan också 3b. Då blir du behörig till större antal eftergymnasiala utbildningar. Om du på VO läser kurser för grundläggande behörighet (svenska 3 och engelska 6) + matte 2a, blir du behörig till många högskoleutbildningar. Kika gärna på Programplan för VO>>.

    Du kommer i så fall ha stort valfrihet: söka jobb direkt, söka till yrkeshögskola, söka till högskola eller kombinera studier med arbete.

    Att ha medicinska kunskaper, bl a kunna ge kvalificerad "första hjälpen" är mycket uppskattat av nästan alla arbetsgivare, oavsett vad för jobb man söker. Även av den anledning kan jag varmt rekommendera söka till Vård- och omsorgsprogrammet.

    • : Okej, jag förstår att mina frågor är svårt att svara på. Men jag kanske kan omformulera: Är det smart att välja gymnasielinje efter hur lätt det är att få jobb efteråt? Eller ska man bara välja gymnasium efter sitt intresse, även om man säkert inte kommer få något jobb efteråt?
    • Anna : På vård- och omsorgsprogrammet kan man bli behörig till ett stort antal eftergymnasiala utbildningar: många utbildningar som finns inom yrkeshögskola; och även till många högskoleutbildningar - som t.ex till Sjuksköterskeprogrammet, Arbetsterapeutprogrammet, Förskollärarprogrammet, Fysioterapeutprogrammet, Socionomprogrammet m.fl.
    • Anna : Att fixa jobb kan man också genom att starta eget: https://www.framtid.se/yrke/entreprenor-egenforetagare
    • Anna : Läs även de utökningar av mitt svar, som jag postade nyss. kika på de olika länkarna som jag satt in. Och du är alltid välkommen att återkomma med samma fråga eller med nya frågor!
    • : Okej, tack för hjälpen!
    • Daniel : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer