Carl
    Hej! Har några funderingar till livet efter gymnasiet.
    Mitt huvudmål är att komma in på HHS och på deras hemsidan står det att intagningskraven låg på 19.17 (2017) medan mina betyg ligger runt 18.5. Deras kompletteringsgrupp är 19.3 och där tänkte jag att ifall jag efter gymnasiet studerar på komvux har jag möjlighet att studera upp ca 4-5 betyg för att ligga på 19.4. Det kan vara en risk för att kompleteringsgruppen kanske är låg just i år men höjs när jag går ur 3an?

    En av de ämnena jag behöver studera upp är moderna språk 3 som jag fick D i, samtidigt måste jag minst ha ett C för att ens vara behörig för att ansöka till HHS. Jag fick i moderna språk 4 ett A. Och det är som sagt mina betyg jag fick i ettan som drar ner mig tyvärr. Men jag läste på min komvux att de inte ger ut möjlighet att läsa tyska 3.
    Mina frågor lyder då, är det ens möjligt för mig att få upp mina betyg så att jag blir behörig? är det rimligt att studera up 4-5 betyg (från B till A) för att ha en chans att komma in?

    MvH

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Carl,
    det är i första hand Prövningar (skaffa kunskaper genom självstudier och söka var man kan göra prövning) - som jag tror är det realistiskt att hoppas på.
    Komvux måste /enligt Vuxenutbildningsförordningen/ prioritera personer med "kort tidigare utbildningsbakgrund" och har man läst 3 år på gymnasiet är man ju inte "kortutbildad"; man blir alltså lågt prioriterad till att få plats på komvux kurser. det som är realistiskt är att skaffa sig betyg genom pröningar; tyvärr blir det allt svårare att hitta var man kan göra prövning.
    Saken är att man får göra prövning i alla kommuner, oavsett sin folkbokföringskommun; priset (500kr per prövning) har inte högts på många år; det är också tyvärr lärarbrist... allt detta gör att det blir rätt så svårt att hitta var man kan göra prövningar.

    Vi på Fråga SYV kan tyvärr inte lova dig att du kan bli behörig till att söka till HHS. Du kan kontakta HHS på egen hand och fråga om de kan göra undantag av ngt. slag. De är en privat högskola och har rätt stora möjligheter att själva bestämma vem de tar in.

    Mitt råd är att du kikar även på andra alternativ än HHS.

    • : Tack för ett snabbt svar!
    • : Tycker tyvärr det är väldigt tråkigt att få ett D i ettan därefter i tvåan få ett A efter att vi har bytt lärare. Känns väldigt tråkigt att en lärare har möjligheten att dra ner en sån möjlighet för en elev.
    • Mikael : Eftersom du fick mycket högre betyg i en högre kurs, tycker jag du kan försöka argumentera med personel på HHS och försöka få dem att göra ett Undantag och bedöma dig som behörig. Jag kan inte lova att de gör det men jag tycker du kan i alla fall försöka.
    • Mikael : HHS är en privat högskola och sätter upp sina egna regler. Sedan finns det ju även andra utbildningar inom Ekonomi - än på HHS.
    Läs alla kommentarer